torsdag, oktober 27, 2005

Stora fina priser

Linda Skugge är nominerad till Stora Journalistpriset som årets förnyare. Motiveringen gäller dels hennes Sylvia-krönikor i Nerikes Allehanda, som kallas "blogginspirerade", dels hennes vanliga skriverier som "uppmanar unga kvinnor att göra sig hörda".

Eftersom hon skrivit sina vanliga krönikor i mer än tio år och under hela den tiden lyft fram unga kvinnor är det kanske lite underligt att själva förnyandet skulle komma just nu. Så varför skriver inte Journalistpris-juryn som det är, att Linda nomineras för bloggen? Det är ju den förnyelse (och definitivt en konkret sådan) som hon stått för just i år. Är det månne för att man ännu inte vill låtsas om bloggen som journalistik och därmed tvingas förhålla sig till hela bloggvärlden vid prisutdelningar framöver?

I samma kategori är också söte smarte Zanyar Adami och Pontus Schultz nominerade. Två av tre vettiga nomineringar alltså.

I kategorin årets berättare är Maciej Zaremba nominerad för sin fantastiska serie om sjukvården. Läs den!

4 kommentarer:

Anonym sa...

En hygglig nominering av tre. Adami och Gringokillarna är den i trion som har något vettigt och nytt att komma med. Skugge? haha...

Anonym sa...

zarembas serie är verkligen fantastisk. men det är gp-artikeln om sebbe, 16 år, som dör av cancer också. jag brukar har svårt för slisksentimentalitet - men jag kunde inte låta bli att bli alldeles tårögd av reportaget om sebbe. finns på gp.se!

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag förstår det, Andy. Fast det är roligt hård konkurrens i avslöjande-genren i år. Rogneruds anna visborgs-stiftelse är klockren och evin rubars har haft extremt stor betydelse. egyptierna är ju också en väldigt bra story. å andra sidan fick jag för mig att det programmet egentligen publicerades förra året, eller? jag tippar rognerud som slutgiltig vinnare.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag vet inte heller om jag personligen tycker att Lindas blogg är jätteintressant. Men som breddning av journalistiken är den onekligen förnyande. Särskilt i början i somras fanns ett verkligt nytt journalistiskt tonfall. Men det verkar vara extremt provocerande för många att hennes kakrecept och familjemoralismer är så omåttligt populära. Det i sin tur är också spännande.

Problemet i sammanhanget är ju att det inte formellt är bloggen som hon nomineras för utan för krönikorna, dels de egna, dels Sylvia-krönikorna. Fast i botten måste förstås hennes egen blogg ligga och jag tycker att det är konstigt men extremt intressant att den inte nämns i nomineringen.

Fast jag tycker förstås att gringosarna ska vinna. och det inte bara för att de är förtjusande.