onsdag, oktober 05, 2005

De förbjudna orden

Jag känner mig åter som en professionell bloggare som postar ett par gånger i timmen. Tyvärr utan alkohol numera. Vitt vin vid tretiden i skybaren, där har ni en vana jag skulle kunna lägga mig till med. Vad säger du M?

Men jag måste bara uppmärksamma er på Annas fantastiska utläggningar om begrepp som borde förbjudas i poplyrik. Än så länge:

Demoner

Röda klänningar

samt

Utsläppt hår

Vad mer borde bort? Jag är rätt böjd för att kraftigt inskränka all användning av årstider.

7 kommentarer:

nb sa...

Jag skrev en gång en dikt tillverkad enbart på ord som borde förbjudas i dikter. Needless to say så gick de flesta miste om ironin o bedömde den på annat plan. Nå, jag skrattade iaf.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Men lägg ut den då! Snälla?

nb sa...

Mmm, skall rota runt o se om jag hittar den (bodde på numera krashad hd.) Där var hur som helst mkt blod, stjärnor, dagg & desperation & honungsfärgat hår etc. En vinnare.

Anonym sa...

Varför ska man förbjuda årstiderna och om man nu gjorde det är det inte lika bra att avveckla alla fula solrosor.

Lika dumt som att förbjuda mina dikter

Fly i tid kvinna

Dina tårar är en rodnad i min hand,
försöker jag trösta och smeka Din kind,
ryggar Du likt skygg byracka,
och släcker mina känslor med din vredes vind,
det här är ju mitt land.

Din öppna vrede visar Din svaghet,
en gång var Du skönhet, ägde vighet,
tänder i din vrede visar ditt svarta sinne,
dunkelt är mitt minne.

Min styrka består och färgar rodnad i min hand,
de här är ju mitt land,
nya diamanter på din kind,
torkar snart av Din vredfulla vind.

Den eld som brann i lyckans vårar,
är för evigt släckt av Din svaghets tårar,
min styrka låter mig snart sova hos andra,
den svage lämnas ensam att sökandes vandra.

Anonym sa...

Förutom då att kanske årstider (de pinsamt dåliga poesiförsöken från gymnasietiden innehöll nästan alltid vår och höst) bör förbjudas, så är väl det så att även väder och vind går bort.
Andres brukar ju tjata om det i Folktoppen (ja jag vet, men jag ser, ibland. Allt är väl förlåtet om man har barn i en viss ålder, snälla...?) och jag håller med.
Men hur hamnade Andres i den soffan? Märkligt.
Dagens soluppgång äver Sthlm skulle dock få dispens.

Fast egentligen kan alla förbjudna ord vara tillåtna, framförandet kan förlåta det mesta. Precis som att förutfattade meningar om författaren kan få mycket (gott) att uppfattas som skräp/banalt.

Eric Goesta Rosén sa...

"Tårar" är ett farligt ord att använda också. Mycket farligt.

/Goesta

Olle Lidbom sa...

"Sexual" och "never ever".