söndag, oktober 09, 2005

Dagens aktiviteter

I dag har jag talat på Frihetsforum om vad det egentligen är för poäng med de politiska ungdomsförbunden. En nyckelmening i mitt föredrag: "Det är väl bra att det finns ställen där också de med slipover och dålig hy får ligga lite."

Och så försökte jag förklara att man kanske inte kan kominera uppgiften att fostra fram partikarriärister med den att driva opinion bland vanliga ungdomar eftersom de förra helt enkelt inte är så himla heta för de senare. Åhörarna delade sig i två läger. Inte helt osannolikt i just de två grupperna. De tyckte olika.

Gamle nyliberalen Henrik Alexandersson tog en massa bilder. Kanske dyker de upp på hanses blogg. Jag hoppas förstås att jag såg snygg ut.

Dagens låt står hårt brejkande Kornél för (han medverkar bl a i senaste Rodeo). Så bra, så söndag!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Skön låt, den rullar på repeat här i east London! Kramar dig igenom rymden...

Axel Gordh Humlesjö sa...

Trevligt. läste din ledare om ämnet för första gången nyss.

Sen letade jag lite i vårt arkiv. hittade denna.

http://epigon.nu/visa/521/ungdomsf246rbunden

Lisa sa...

Så sant. Så befriande ärligt.

Urologen sa...

Är det "slipover OCH dålig hy" eller är det slipover och/eller dålig hy som gör karaktären liksom?

Jag har väldigt fin hy nämligen, men gillar slipover.

Anonym sa...

Jag satt i publiken (randig tröja, andra raden till vänster) och tycker fortfarande att du missar målet när du försöker yxa till kategorierna som du gör.

Alla i ungdomsförbunden är inte karriärister - jag skulle snarare vilja hävda att det är ett fåtal. De flesta ser det som jag primärt som ett trevligt socialt sammanhang - eventuella vidare ambitioner kommer oftast senare.

Anonym sa...

Isboel,

ditt föredrag bjöd på stor humor - jag hoppas att du hörde åtminstone några av de stora skratten från 'de bråkiga kidsen' längst bak i salen.

Mer sånt!

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Tack ,tack. Jodå, visst såg jag att en del tyckte att det var roligt. Jag tror nog rent av att majoriteten var på min sida.

Men minoriteten blev så irriterad. Vilket i sin tur förstås var lite kul det också.

Och det klart. Det jag säger är ju att ungdomsförbunden måste förändras i grunden för att ha en framtid som opinionsbildande organisationer. Och ingen vill ju höra att man borde ändra sig. Jag utger mig inte för att ha några färdiga lösningar eller den totala analysen, men jag är helt säker på att jag pekar på ett reellt problem.

Om ungdomsförbunden däremot föredrar att vara små och i den allmänna opinionen betydelselösa, fast trevliga sociala sammanhang för de medverkande med enkla kanaler vidare in i karriärpolitiken, då behöver man förstås inte ändra något.