tisdag, oktober 11, 2005

Ah, Sebastian

Min största vinupplevelse i livet kom när jag för ett par år sedan blev bjuden på en Clos de Vougeout från 1975.* Den kommer förmodligen aldrig att överträffas. Aaaaaaaaahhhhhhhhhh! När jag försökte beskriva känslan av denna övermåttan ljuvliga men genom sin blotta ålder vagt melankoliska dryck var det enda som flög förbi smaklökarna av tillräckligt utsökt vemod en teveserie. "Det är som att vara med i Brideshead Revisited" sa jag. En ytterligare Brideshead-fanatiker var med vid bordet. Han förstod precis.

Här finns en till förtjusande Sebastian. Jag behöver väl inte säga att han är tio år yngre än det där vinet.


* Jävligt dyr och gammal bourgogne.

9 kommentarer:

Petra sa...

Finns det fler Brideshead Revisited-fanatiker! Jag trodde jag var ensam på jorden! Det är aldrig någon som minns den serien!
Jag fick den i födelsedagspresent av min kära man i våras och ska se om den igen! Snart!

Anonym sa...

ååh. jag är också brideshead-fanatiker. jag blir alldeles lycklig bara av att se bilden... och fortfarande känns det lite surt att inga britter är som sebastian (och att inga universitetsstuderande drar runt på björnen aloysius).

Philip sa...

Det är sant - det är oerhört svårt att hitta bridesheadfanatiker (de få som jag känner är alla 20 år äldre, utom en viss Borda). Jag och min fru köpte brideshead-dvd:n ifjol. Den som läst min blogg vet att jag är mera lagt åt Charles/Jeremy Irons-hållet. Egentligen känns det som att det är dags att läsa boken nu, vilket jag skam till sägandes inte gjort ännu.

Anonym sa...

jag har läst den - fast på estniska. (jag skäms litegrann, inte för estniskan, men för en sådan superbrittisk bok givetvis borde läsas på engelska.) Boken gav en annan dimension till berättelsen - men tv-versionen är ändå riktigt bra. och så får man den fina kombinationen anthony edwards/jeremy irons på köpet.

Anonym sa...

Va är Brideshead på tapeten? Så lägligt med min lilla artikel om sebastian då, men Philip, menar du att du inte läst boken?! Det måste du.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Vilken artikel Joakim? (Du vet väl att du är välkommen att gästblogga hos mig om begäret blir för stort)

Anonym sa...

Nej det är ingen artikel egentligen, det är en liten kärleksförklaring till Philips litterära bilaga. Därav min förvåning över att han inte läst boken. Ja jag kanske gästbloggar vid något tillfälle. Kanske redan helgen efter denna. Då ska jag och konstsamlargänget på en massa konstfester i Köpenhamn.

Anonym sa...

karin: jo, då, när jag pluggade i Durham fanns det några studenter som vandrade runt med teddybjörnar..

Anonym sa...

karin: jo, då, när jag pluggade i Durham fanns det några studenter som vandrade runt med teddybjörnar..