måndag, oktober 24, 2005

Helvetet i ett litet språkområde

I kväll är det tidskriftsgala. Årets bästa inom ett gäng kategorier ska utses. Här är de nominerade. Jag tänkte peka på ett par punkter.

Nominerade bland Årets tidskrift - nykomlingar är:
King
Att:ention
Gringo Grande.

Ni har redan sett vad jag tycker om Kings omslagspojkar. Å andra sidan är den ett försök att göra en killtidning som faktiskt handlar om mode snarare än tuttar. Inte för att det är något nödvändigtvis fel med bröst, men det finns ju redan rätt många sådana produkter.

Gringo Grande har jag bara läst ett nummer av, och kan inte säga något alltför kategoriskt. Jag ser att det finns något där, något nytt och intressant. Men jag ser också att det inte riktigt kommer fram än. Jag hoppas att det bara är en tidsfråga.

Och så Pontus Schultz Att:ention. Jag hatar ord med klämkäcka tecken i. Re:agera, Re:public service, Att:ention. AAARGH. Så 99. Hela Pontus Schultz är å andra sidan en inkarnation av 1999. Man kan tro att personen Pontus Schultz är en konstinstallation som går runt och påminner oss om en tid när folk fick kapital kastat efter sig för att de skulle "dra igång nått helt nytt som kommer förändra sättet som vi ser på konsumtion" alt. bara var "sköna snubbar".

Det fanns å andra sidan roliga saker 1999 också. Lauryn Hill till exempel. D'Angelos magmuskler och sammetsröst.

Åter till Pontus. Han satt in juryn som nominerade Attention (jag skiter i hans fåniga meningslösa kolon) till årets nykomling. Fast han lär ha hoppat av när det blev klart att den fanns på kortlistan.

Han verkar fortfarande få pengar kastade efter sig av folk som gärna vill bli av med dem. Han är också nominerade till "Årets krönikör". Det måste vara en installation. När han krönikerade i Expressen brukade jag antingen somna mitt i texten alternativt läsa klart och önska att jag hade gjort det.

Jag var i början av sommaren på en attention-grej. Vad jag tyckte kan ni läsa här.

12 kommentarer:

deep|ed sa...

"alternativt läsa klart och önska att jag hade gjort det.". Det blev lite underligt... du läste klart och önskade att du gjort det? ;)

Maria sa...

Tror aldrig att jag har läst en postiv kommentar av deeped; bara gnäll. Och nog borde han också förstå att Isobel menade att det vore bättre att somna under läsning, istället för att läsa klart en dålig text.

O.S sa...

Hej på er.
1) negativa kommentarer genererar i sin tur fler roliga kommentarer. Följaktligen: fler negativa kommentarer. Det samma gäller för negativa människor, de kan ju bara bli possitivt överaskade. Possitiva människor, å andra sidan, ligger illa till på överaskningsfronten.

2) att hänga upp sig på kolonet (ja, du tog någorlunda tillbaka det) i att:ention är ytligt och livsfarligt. Snart hör man även till dem som inte ser vad som finns bakom Natachas tutts, nämligen en djup och intellektuell människa....

3) Vem planterar syrrener i industriområden, you ask? Samma individer som planterar cannabis i rabatten utanför polishuset på söder. Får jag er att se efter???? Pis.

deep|ed sa...

Kära Maria. Du har nog läst lite dåligt i sådana fall.
För övrigt finns det en smiley i inlägget - hört talas om såna? Eller är du för ung för att ha lärt dig hur man beskriver känslouttryck och skämt i skriven text på nätet? Självklart förstod jag vad Isobel menade - men precis som att andra skribenter skämtar till om jag kastar omkring meningsbyggnaden så kan väl jag få göra det. Det är liksom lite nördig copy/skribent-humor. Fast den verkar ju gå dig över huvudet. Sorgligt. Skaffa dig ett liv. Eller en utbildning.

deep|ed sa...

Positiva människor är som pingstvänner. Roliga ett tag - rätt så långtråkiga i längden.

deep|ed sa...

Undrar om maria är pingstvän?

deep|ed sa...

Maria. Kan du läsa?

Är det här också negativt? deep|ed said...

*asg* Ja. Ibland kommer folk från de mest underliga ställen...
Mer matporr åt folket! Särskilt med Isobel vid grytorna :)

http://isobelsverkstad.blogspot.com/2005/10/webcam-action.html

eller
det här?

Isobels text och verkstad tillhör samma krets som DIAGNOS-gänget och skrivs av "bombhöger"-journalisten Isobel Hadley-Kamptz. Högt och lågt, dekadens och djup. Jag gillar.
http://deepedition.blogspot.com/2005/08/guldkorn-ur-blogroll.html

Som sagt. Skaffa dig ett liv. Eller en utbildning.

Maria sa...

Halleluja!

Som sagt. Skaffa dig ett liv. Eller en utbildning

Som sagt. Påhoppen fortsätter. Och fortsätter. Inte bara på Isobels blogg, utan lite här och lite där.

Go Natt

Isobel sa...

Men hjälp vad ni började bråka. Det var inte meningen. Inte tog jag illa upp av deepeds kommentar heller. Han brukar vara rätt snäll. Däremot ska jag nog spana närmare efter polisen gräsplantering.

deep|ed sa...

Själv sparar jag på märkliga och roliga syftningsfel - både mina egna och andras.
Och Maria orerar vidare utan att ens närma sig det faktum att hon blivit överbevisad :)

Magnus sa...

Deepjed. just nu känns dina inlägg ungefär lika stimulearnde som killen som skrev på IMDB att hans tyskalärare hade visat Hanekes "Funny Games" på en lektion för att träna dem i konversation - "jag fick inte se mer än den första halvtimmen, vad händer sen?" (Det stod tydligen inte i grundboken hgur man säger "Hände hoch oder Ihr seid bald tot!")

disa sa...

168MOTEL,臻愛,依蝶,東楓,桂林,水漾,開漳聖王廟,天池檜谷,長青祠,仙溪,不老溫泉,城隍廟,皮影戲,荖濃溪,觀音山,中山公園,壽天宮,寶來溫泉,石洞溫泉,月世界,太陽谷,大世界,靖王墓,橋頭糖廠,大瀑布,大鬼湖,小鬼湖內門,南海紫竹寺,錫安山,雞冠山,新養女湖,旗山老街,文物館,運動公園,穎達生態農場,歷史展示區,鵝鑾鼻,高爾夫球場,保力林場,四重溪,森林遊樂區,台鳳高爾夫球,蛤板灣沙灘,沙馬基島,社頂自然公園,八大森林樂園,佳樂水,龍鑾潭,白水泉瀑布,曹公祠,竹林,岩玄華山文化院,桃源溫泉,鳳儀書院,世紀大峽谷,海洋生物館,森林遊樂區,關山落日,南灣海水浴場,後壁湖,烏石鼻海岸線,海灣風景區,國家步道,阿里史冷泉,頭城老街,澳花瀑布,石觀音寺,大溪漁港,東澳灣,溫泉公園