torsdag, oktober 27, 2005

Jag väljer sida

Hos Vassa Eggen-Lidbom hittade jag ett litet lix-index över kända svenska bloggar. Lix står för läsbarhet. Skalan ska läsas:

- 24 Mycket lätt • Barn- och ungdomsböcker
25 - 34 Lätt • Skönlitteratur för vuxna
35 - 44 Medel • Dags- och veckopress
45 - 54 Svår • Officiella skrivelser, populärvetenskapliga artiklar
55 - Mycket svår • Facklitteratur, avhandlingar, läroböcker, lagtexter

Här kan man testa sitt eget lix-värde. Jag lägger in text efter text från min verkstad. 31. 33. 30. 31. Obönhörligt rör jag mig i den näst lägsta kategorin. Eftersom Lidbom stoltserar med sina snittade 40 poäng blir jag lite ledsen. Är jag inte bättre än såhär.

Sen tänker jag efter. Vad vill jag helst vara? Läsbar eller oläsbar?

Facket skönlitteratur för vuxna känns sen som klippt och skuret. För det fanns ju inget för snyftiga kvällsis-murvlar med någorlunda stilistiska ambitioner.

6 kommentarer:

eff sa...

Rolig länk. Jag lyckades med en 46:a för en text. Som jag trodde, ordbajsa kan jag...

Johanna sa...

Kul test :)

Mellan 38 och 41, och en 47a. Sistnämnda har flest kommentarer, så folk har i alla fall orkat läsa igenom den...

Kanske kan ge en hint till folk som har över 55 i alla fall :)

Anonym sa...

I'm there with you:

Min högsta: 36
Min lägsta: 25

Martin Degrell sa...

Av de senaste, lite längre inläggen...

Högst: 53
Lägst: 34

Snittar 43 kanske.

Lisa sa...

Jamen, det är för att du skriver webbanpassat med korta meningar. Ett ärkeproffs, alltså. Törs inte tänka på var mina artiklar skulla hamna. Fast jag vill ju gärna se dem som lagtexter när allt kommer omkring.

Anonym sa...

52, 54, 58. Jodå, de har alla publicerats. Nej, de är inte akademiska. Nej, det är inte bloggtexter eller kvällspress.

Men det här säger egentligen ingenting.

Linda Skugge får 31 när jag klistrar in en veckas bloggande utan att fråga henne om lov. Jag tycker att hon är obegriplig, trots den låga poängen.