torsdag, mars 30, 2006

What about the tanks, sir?

Läs Ronnie i dag! Fantastiskt. Jag älskar förstås också engelska tabloider. De har en humor, en självironi och en skärpa vi alldeles för sällan kommer upp i här hemma. Tänk bara på när The Sun släppte ut röd rök från tidningshuset när Labour vunnit förra valet. Briljant.

Läs också The insider av förra The Mirror-redaktören Piers Morgan. Underbar skildring av det kreativa och skandalösa vansinne som är en riktig tabloidredaktion. Eller flera för all del. Det är därirån rubriken kommer. Morgan diskuterar den regelrätta invasion av Bild-Zeitung han planerade i samband med EM-matchen mellan England och Tyskland 1996 med en medarbetare. Han tvingas till sin stora besvikelse överge idén att stördyka med en Spitfire över det tyska lagets träning och medarbetaren svarar torrt: "What about the tanks, sir?"

Ps. Jag kan ha blandat ihop. PM Nilsson har haft mitt exemplar av boken sedan i september förra året. Jag hoppas att någon gång få tillbaka den.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ronnie är bäst.
Själv har jag satt dumstrut på huvudet. Fattade inte, förrän alldeles nyss, att du är från Grängesberg. Och för några comments ago kom jag med en förnumstig lektion ämnet Bergslagen.
Sorry.
Själv blev jag för hundra år sedan sänd till Grängesberg för att bevaka en spelning med Ultima Thule. Grängesparken var, inte helt oväntat, den enda folkpar där de fick spela och min redaktör tyckte det var en fin idé att ställa mig mitt ihopen.
Jag kan fortfarande rysa av minnet. Jag var mer rädd där än jag nånsin varit i några amerikanska gehtton, för att bara ta ett exempel.
Känner du Carl-Johan Bergman?

Bolivar sa...

Ultima Thule....those were the days. Som Nyköpingsbo fick man stifta ganska ingående bekantskap med det där gänget. De träffas fortfarande en gång om året på en motorklubb strax utanför stan och dricker öl och är som folk är mest. Du kanske borde göra en uppföljning på din förra artikel Per?

Eric Goesta Rosén sa...

Ultima Thule som var noga med att de inte gjorde vit makt-musik utan "nationalromantisk vikingarock". Härligt.

/Goesta

Anonym sa...

Har lite svårt att uppbåda ngn större entusiasm för tabloidpressen efter gårdagens Expressen, där publiceringen av bild och namn var ett regelrätt hån mot de kvinnor som utsatts för denne våldtäktsman. Sannolikt kommer han inte att kunna dömas för de brott som inte går att beläggas med DNA. Likaså kommer det att bli garanterat omöjligt för någon som tidigare inte anmält honom att gå till polisen efter Expressens fadäs som ju bara är styrd av ekonomiska intressen. Extremt lågt! Och det ska bli ytterst intressant att se hur tidningens "arga" feminister reagerar på detta.

Anonym sa...

Vi har ju redan Söndagsnisse, så varför en dagstdining ska behöva göra uppkokade nyheter modell Svennis och Nancy eller Fredrik Reinfeldts farsa är svårt att haja. The Suns bevakning efter Hillsborough ("det var Liverpoolfansen som var fulla och aggressiva och sen kreperade) var typiskt och de är värda att hatas för det. I Liverpool bojkottar många fortfarande blaskan nästan tjugo år efteråt.

Expressens publicering av den mistänkte "Haga,mannen" kommer också att dömas hårt, alldeles oavsett vad man tror om brotten. Det drar en vind från den tabloida bunkern över Ronnies text.

Anonym sa...

Ronnie är fab!
/be.