torsdag, mars 16, 2006

Och så tar de ett steg till

I går skröt jag för en vän om min största konkreta påverkan på svensk politik. Det började en februarikväll framför Aktuellt. Jag hade jobbat på tidningen i bara några dagar, just den omgången. På teven ville Lars Leijonborg göra upp med sossarna om både flyktingpolitiken och övergångsreglerna. Jag ringde PM och skrek om att vi måste skriva en ny ledare. "Gör det då" sa han. Det var han som kom på rubriken. "Svensk Folkeparti".

Jag orerade vidare om hur vi på Expressen, delvis genom min benhårda inställning, skrev så mycket och så hårt och så outtröttligt den våren om de där jävla övergångsreglerna att det blev politiskt omöjligt för både folkpartiet och moderaterna att göra upp med regeringen. Nej, det var verkligen inte bara vår, eller min, förtjänst. Men jag vill gärna tro att vi gjorde skillnad. Shit, jag gjorde skillnad. Det känns bra.

Å andra sidan hjälpte det ju sådär bra om man ser på det långsiktigt. För det där partiet som en gång i tiden hade drygt fyra procent av väljarkåren och rätt fina värderingar, har strävsamt arbetar vidare på att bli ett riktigt svenskt folkeparti. Visst, jag gillar verkligen Birgitta Ohlson, och inom luf finns det förstås människor med både vettiga uppfattningar och mod att framföra dem, men på det stora hela är bilden bara solkig.

Debila nyliberaler ylar om hur hemskt det är att Fredrik Reinfeldt inte vill avskaffa AMS. Prioriteringar pojkar! (jo, det är ju mest pojkar. Mer om det någon annan gång.) Visst, jag kan också tycka att det behövs mer av förändringar i den ekonomiska politiken än de Reinfeldt pratar om. Men det är ju ändå bara pengar. Skatterna kan väl sänkas litegrann och det är ändå en positiv förändring. Herregud, materiella ting, värdsliga saker.

Samtidigt säljer det där andra stora borgerliga partiet ut sin själ. Det lilla som finns kvar av den. Det där man ändå trodde var kärnan.

I förra veckan bestämde sig Leijonborg & Co för att hjälpa Thomas Bodström att avlyssna tidningsredaktioner. Inte ens moderaterna ville ju vara med på buggningsbonanzan. Men tur att vår egen rågblonda John Ashcroft-wannabe har någon att hålla i handen när en eller annan trots allt vågar stå upp för antikverat tjafs som, eh, medborgerliga rättigheter. Denna någon är alltså Johan Pehrson. Ett vackert par, de där båda.

Därför borde man förstås bli ännu mindre förvånad över dagens förslag. Slumpmässiga drogtester för dem som har oturen att gå i gymnasiet. Enligt DN tror Leijonborg "inte att det skulle medföra några allvarligare integritetsproblem" Om det här inte var en person som faktiskt aspirerar på att bli vald till rätt viktiga poster och dessutom stöds av en tiondel av befolkningen vore den meningen vanvettigt skojig. "inga allvarligare integritetsproblem".

Som det är nu har jag nära till tårarna. Jag är helt allvarlig när jag säger så. Jag tar idéer på djupt allvar. Och idén bakom det här förslaget är att det är staten som äger våra kroppar. Visst, man kan säga att det är tanken bakom hela den förda narkotikapolitiken, och att det är hyckleri att bli upprörd först när tvångsmässiga urinprov eller genomsökningar av allehanda kroppsöppningar inte bara ska drabba de redan utsatta utan också den genomsnittlige tonåringen. På slumpmässig grund. Och något ligger det väl i den anklagelsen.

Men någonstans måste man väl få säga stopp. Någonstans måste man väl få skrika att det här går inte längre. Och så går de längre ändå.

39 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det trist, det som en gång var ett parti med ett rätt så smakligt program har nu blivit...ja vadå. Min röst famlar i mörkret.
Vill så gärna kryssa Birgitta även i år. Men det blir svagare och svagare....

En torsdagkväll i Sötälje kanske kan få en på bättre humör.

Anonym sa...

Grym blogg!

Vad hände med den Leijonborg som tog debatten med Dansk Folkeparti & rev sönder partiets affischer? Är det inte så att det känns som det är läge att drogtesta Lasse & hans bunkermän istället för kidsen?

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Slumpmässiga kroppssgenomsökningar för politiker, se där ett radikalt förslag att stödja!

Kanske blir det Södertälje. Har en grej som slutar rätt sent, men jag får se om det ändå inte går. Ska du också söderut ikväll Krohnman?

Anonym sa...

Iso,

näh, jag har ett tradigt möte på kvällskvisten som jag måste gå på. Jag ska göra mitt bästa för att hinna hem till teven för att se fajten, men ett besök till kringelbyn kommer jag inte hinna med :-/

odenplan.nu sa...

Jag tror att Lars har panik. Fredrik tar alla hans marginalväljare..och han gör det i stor stil...

nb sa...

Höll på börja gråta när läste om drogtesterna imorse. Vilken jävla tur man ej befinner sig i den fasen längre. What's next - kan vara vad som helst, har jag förstått. Läskigt.

Anonym sa...

Tack för ett utmärkt inlägg. Viktningen mellan skattepolitik och den personliga integriteten etc är det sällan någon som poängterar. Jag har redan insett det omöjliga i att rösta på Svensk Folkeparti (Ohlsson är inget godtagbart alibi längre). Efter morgonfikan på jobbet konstaterade jag att vi är fler social/vänsterliberaler som tänker rösta på Miljöpartiet i höst. Logiken: (1) MP är det "minst sämsta" alternativet, (2) deras relativa radikalism behövs, och (3) jag gör vad som helst för att undvika en kristdemokratisk socialminister framöver.

Anonym sa...

Bra inlägg.

Intressant med förslaget är dock att det sammanfogar "det gamla" SOCIALliberala (fp) med "det nya" BATONGliberala (fp) - på ett snyggt sätt.

Nu är det liksom liberaaal batong för alla som inte begriper sitt liberaaala bästa. Tidigare har det bara varit liberal batong mot "de onda brottslingarna".

Jag är helt övertygad om att fp:s solospelande vid sidan av alliansen kommer att leda till en regeringskris, under förutsättning att det inte leder till en kris redan i valrörelsen, kanske höjd med almedalen i sommar. Minns var ni läste det först.

Eric Goesta Rosén sa...

Jag låter ju förstås sedvanligt korkad nu men jag förstår ju verkligen inte vad du sett i FP någon gång Isobel. Jag har överhuvutaget svårt att räkna dig som borgerlig. Du är ju nästan genomgående kritisk till dem. Vilket naturligtvis alltid glädjer mig.

/Goesta

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag ser ju mig som en borgerlig rebell (eller, rättare sagt, det lät så ofattbart fjantigt att jag nog inte alls gör det, men se det som ett genuint misslyckat försök till etikett). Men folkpartiet har jag ärligt talat aldrig gillat helhjärtat. På den tiden det var ett rätt fint litet parti var ju jag nyliberal och tyckte att de var idioter i alla fall.

Men t ex i flykting- och invandringsfrågan har folkpartiet onekligen en bra om än allt snabbare söndervittrad historia.

Anonym sa...

Jag har inte nödvändigtvis en annorlunda åsikt i sakfrågan än Isobel. Men som jag ser det kunde Fp vara ett idéparti när de sportade 4-procentskostymen. Ligger man runt 11 procent så har man inte råd att föra idédebatter. Pragmatismen tar överhanden, vilket givetvis är helt rationellt. Fast jag tror att varenda vettig liberal har lagt partipolitiken bakom sig. Att tro att partiernas visioner kan förändra samhället är ungefär lika förlegat som bildningsbegreppet.

Också måste jag bara säga det; PM – jag vet var din islandströja finns, jag vet vem som tog den. Men jag var helt oskyldig och tyckte att handlingen var barnslig.

Anonym sa...

Isobel - vad i flykting- och invandringsfrågan är det som du har gillat hos (fp)?

De har möjligen haft lite högre svansföring och varit mer kritiska än andra, men i riksdagen har de varit med och beslutat om den utlänningslag som vi har idag, med förbud mot arbetskraftsinvandring, med hårda krav för flyktingskap osv.

Personligen anser jag att (fp) i högre grad än de flesta andra partier gör stor skillnad mellan sina ideal och sin praktiska politik. Man vill ha skattesänkningar i teorin, men accepterar inget annat än höjda offentliga utgifter i praktiken. Man vill ha en bra skola i teorin, men viker sig i praktiken för lärarfackens krav på en fortsatt flumskola.

Folkpartiet har många fina principer, men har alltid varit snabba med att överge dem för förslag som i praktiken är vänsterpolitik och väldigt långt från liberala ideal.

Carl Bildt beskrev (mp) som ett melonparti, gröna utanpå och röda inuti. På samma sätt är (fp) borgerlighetens vindruvor, blå utanpå men röda när man pressar dem...

Eric Goesta Rosén sa...

Borgerlig rebell var roligt men jag fattar hur du menar.

/Goesta

Anonym sa...

Mp och v har lagt ett forslag om moratorium pa denna typ av lagstiftning till (tidigast) februari 2007. Det behovs 59 roster i riksdagen, v+mp har 47. Dags for en stor borgerlig ledarsida att borja satta lite press pa enstaka annu inte utrensade liberaler i alliansen att rosta med v och mp i denna fraga? Kort sagt, 12 personer behovs.

Anonym sa...

Nick Shay: stopp och belägg. Är inte en del av Isobels poäng att de just växte i väljarskaran när man SLUTADE vara ett idéparti och började bli populister? Ditt resonemang haltar en smula.

Anonym sa...

Som varandes förälder ser jag inga problem med drogtester i skolan. Jag tror ni har en förlegad bild av integritet, där det skulle vara en kränkning att ge ett urinprov till skolsköterskan. Vad är det för skillnad jämfört med tex att blåsa i alkotest för en bilist? Eller att dopingtesta en idrottare inför en tävling? På samma sätt som alkohol inte hör till bilkörning, eller doping till tävlingar hör inte droger hemma i skolmiljö.
Detta är en fråga om integritet kopplad till frihet och säkerligen prioriterar de flesta rätten att gå i en skola fri från droger och allt som följer med det.
Situationen har förändrats i samhället så det är vanligare med droger i skolmiljö vilket bör motarbetas på detta sätt då inga alternativ finns. Om ni nu kommer dragandes med den gamla klyschan att det är föräldrarnas ansvar så är verlkligheten en helt annan ute i landet och förorten än i er fina skola på östermalm. Här ute finns familjer som tappat greppet om situationen och verkligen skulle ha hjälp av detta ypperliga förslag.

Anonym sa...

Arne, jag skickar ett mobilt kamerateam, en gps-sändare och en säpovakt till dig. Jag har nämligen helt tappat greppet om dig. Du har väl rent mjöl i påsen och inget att frukta av lite närmare bevakning av vad du pysslar med.

Anonym sa...

Fp har alltid varit ointressanta (och onödiga) reservsossar. På sistone har de börjat försöka "spica upp" sen soppan med lite konservativa förslag, strategiskt placerade till höger om (m)...nej, inte så svårt nuförtiden men ändå. Det mesta har varit div "styra upp utlänningarna"-nonsens (när det inte handlat om taktiska självmord i form av offentliga debatter med ärkerasister), men en del har varit vettiga initiativ inom skol- och kriminalpolitiken, vilka områden i princip övergetts av (m) och där det verkligen finns behov av pådrivare på högerkanten. Eftersom dock helhetsbilden m¨åste bli "jolmiga smygsossar som älskar skatter, slumpvis uppmixat med lite utlänningsförakt och en nypa betyg i skolan" är de fortfarande svåra att älska. Och rösta på.

Anonym sa...

dr helmer: ärligt talat så har jag inte det minsta mot att hela min familj skulle förses med sändare, då kanske vi äntligen kunde håll reda på varandra. Och en säpovakt vore ju kanon här ute i förorten. Men ni upplever det inte så på Grevgatan?
En vettig definion av vilken personlig integritet ni försöker skydda vore ju välkommen. Rätten att dra partylinor utan att någon lägger sig i? Om ett par år är vi ofrånkomligt framme vid något som för er måste förefalla vara ett skräcksamhälle där du kan googla fram var du la din vänstra strumpa tack vare rfid-teknologi.
Det är inte integritetskränkande, bara praktiskt. Samma skräck som ni uttrycker inför dessa teknologiska framsteg kände nog folk när personnummer togs i bruk. Och nu är det ingen som klagar på det!

Isobel Hadley-Kamptz sa...

är du den siste anonyme samma som han som kallade sig för arne sist? själv undrar jag alltid när människor alluderar till andra människors eventuella överklass-tillhörighet som ett argument för sina egna åsikter, om det är lika okej att göra det om andra potentiella gruppidentiteter. typ "sånt där begriper väl inte ni lantisar", eller "hur skulle ni judar kunna fatta det här". Helt bortsett från att jag inte känner mig så värst träffad.

Frågan om hoten mot den personliga integriteten är långt mer komplicerad än att den går att utredas i bloggkommentarer, men jag tror att det, milt uttryckt, är rätt långt mellan den kränkning personnumret innebär och bodströmsk buggning av alla och envar eller slumpmässiga drogtester.

Jag har inte heller några som helst problem med att erkänna att jag försvarar såväl vuxnas som ungdomars rätt att prova illegala droger. Poängen med det slumpmässiga provet är ju också att avslöja dem som inte har några problem med sitt drogbruk. Annars skulle man ju inte behöva ha just slumpmässiga prover. Om man utgick, i skolan eller på andra ställen, från att hjälpa dem som på olika sätt har problem med lagliga eller olagliga droger i stället för att lägga pengar och poliskraft på att försöka sätta dit människor som inte har några problem, tror jag att mycket vore vunnet.

För såklart finns det drogrelaterade problem i skolorna (och om vi ska återkomma till klassdiskussionen är min helt ovetenskapliga gissning att drogbruket är större på de posha skolorna inne i stan). Men vore det inte bättre på att försöka lösa de problemen och hjälpa de enskilda personer som hamnat snett i stället för att tvinga alla ungar, skötsamma eller ej, att kissa hos polisen med jämna mellanrum?

Anonym sa...

Märks att du har noll koll på hur det är ute i förorten. De flesta som går och jobbar i skolor i förorten ser med glädje fram emot såna där test.

rasmus sa...

Kajsa: "De flesta". Yeah, right.
(Som om det för övrigt vore ett argument.)

Anonym sa...

Finner det ytterst anmärkningsvärt att en ledarskribent på Expressen "försvarar såväl vuxnas som ungdomars rätt att prova illegala droger". Anser du med detta att det är rätt att bryta mot lagen, eller är det fel att kriminalisera drogerna?
Detta är alltså yttrat av en kvinna med stor medial makt och framskjuten ställning på Sveriges största kvällstidning.
Alla har såklart rätt till sin åsikt men herregud var är samhället på väg? Kommer att tänka på den där isbergsbilden.
http://www.snopes.com/photos/iceberg.asp
Är den här exceptionellt naiva synen allmänt vedertagen? Noterar att detta spridits till både schlagerfestivaldeltagare (A.Bard) och journalister numera. Narkotika som något fräckt som förhöjer partystämingen på Riche eller Sturehof.
Baksidan ute i förorten är gruppvåldtäkter, barnmisshandel och söndertrasase familjer. Men det är något som ni inte bryr er om alls?

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag (liksom för övrigt Expressen, det är bara att leta reda på de texterna) är för en avkriminalisering av drogbruk. Jag är också för en komplett legalisering av lättare droger. Där vet jag faktiskt inte exakt vad tidningens linje är, men jag har fått öppet förespråka legalisering på sidan i alla fall. Varför är det anmärkningsvärt? Varför är det här en fråga där man inte ska få tycka något annat än en sak?

Och snälla, lägg ner den där fjantiga förorts vs överklass-prylen! Det är inget argument.

Anonym sa...

Anonymous skrev:
"ärligt talat så har jag inte det minsta mot att hela min familj skulle förses med sändare, då kanske vi äntligen kunde håll reda på varandra."

Jag hoppas att du skämtar. För sådär verklighetsfrånvänd kan väl ingen vara på riktigt?

Anonym sa...

"Och snälla, lägg ner den där fjantiga förorts vs överklass-prylen! Det är inget argument."

Kan det vara för att skillanderna mellan klasserna faktiskt finns, men inte märks om man inte sitter mitt i skiten. Det känns som att det här perspektivtet viftas bort lättvindigt. Det ÄR en annan verklighet på Malmvägen än på Rörstrandsgatan...och det tycks ingen förstå som än född rätt in i medelklassen.

Knark slåt ALLTID hårdast mot dom som har det sämst. Det är att begära för mycket att folk "ska ta hand om sig själva"..det är kallt och jävligt där ute.

Anonym sa...

Isobel: Varför det här (knark) en fråga där man inte ska få tycka något annat än en sak?
Man får ju tycka vad man vill, men det är ju rätt otrevligt att höra på propaganda för något som tar död på våra barn.

Anders Gardebring: Jag antar att du inte har barn. Alla föräldrar har säkerligen varit med om att barnen för några ögonblick försvunnit utom synhåll och upplevt skräcken i den situationen. I USA är det vanligt att kapitalstarka föräldrar sätter in en liten sändare i barnens tänder för att kunna spåra dem tex vid en kidnappning eller liknande. Jag förstår om det låter sjukt för någon som endast matats med skräckscenarios i stil med 1984, men använt på rätt sätt så är det inget annat än ett nytt praktiskt hjälpmedel som vi får tillgång till tack vare teknologiska framsteg.

Vidare så tyckte Isobel att personnumrens införande var ett liten integritetskränkning jämfört med urinprov på gymnasielever, och där får jag nog redovisa en motsatt åsikt. Personnumrens införande är den största och mest inskränkande registreringen av samtliga medborgare som någonsin genomförts. Den ultimata friheten ur ert perspektiv borde väl vara att leva helt utanför alla system, utan att finnas med i något register, utan att någon vet vem du är.

Men trots allt används personnummer på ett relativt vettigt sätt till allas liksom dessa andra tekniska system kommer att kunna användas är jag övertygad om. Det är inget att diskutera egentligen. RFID är redan här och kommer inte att försvinna.

Anonym sa...

Vindruvor är, tror jag, inte blå utanpå och röda innuti. Den röda kommer från skalen när de gäser. Man skulle alltså kunna påstå att de är blå tills de surnar till. Liknar fp?

Anonym sa...

Jag är lite udda i så mått att jag aldrig ens rökt hampa och därtill anser att det i regel är ohälsosamt och att man bör låta bli, i alla fall om man inte odlar egen. Om jag i tonåren då jag hade många tonåringars irritation över tonårslivets begränsningar utsats för en sådan äcklig kränkning som de föreslagna testerna så hade detta allienerat mig från samhället. Inte heller hade jag kunnat förlåta min mor och far om de tillåtit det, vilket de skulle ha gjort. Den som är ärlig, godhjärtad och skötsam skall man visa förtroende och respekt. Man skall inte dra alla över en kam och bevaka, kränka och betvinga. Varför skall det skolbarn som betraktas som en skurk och behandlas som en skurk inte bete sig som en skurk? Anseende i äldres ögon är kanske den sista fördel som finns kvar för rättrådiga unga.

Vissa länder kan tvinga inresande kvinnor till gynekologiska undersökningar för att kunna bestraffa de som genomför aborter i andra länder med laglig abort. Endast den som har fel behöver genomdriva beslut genom att kränka ärligt folk.

Anonym sa...

nej ok jag fattar att det inte är ett argument att känna till nåt om den värld som man uttalar sig om, lika litet som det är ett argument att bry sig om vad folk som är berörda anser om saker och ting.

Det kallas demokrati, men jag förmodar att det är ett fullkomligt okänt begrepp bland "ledarskribenter" på Expressen.

Anonym sa...

Kajsa förstår jag icke. Naturligtvis är det ett argument att känna till nåt om
den värld som man uttalar och naturligtvis är ett det argument att bry sig om
vad folk som är berörda anser om saker och ting. Detta har knappast med
demokrati att göra.

Anonym sa...

Varför drogtesta skoleleverna? Kommer det få en nedgång i knarkanvändande? Snälla kolla upp USA där de testar lite hur som helst. Det här är ett land av stoners trots ännu sjukare narkotikapolitik, ständigt förnedring och förföljelse från skola och andra auktoriteter. Ändå knarkar alla mina amerikanska vänner. Ojdå funkar inte förföljelse? Så förvånande.

Sveriges politik har misslyckats likväl som USA:s har misslyckats. Varför inte försöka något nytt?

Men inte kan vi låta människor vara fria. Dom kanske inte följer våran perfekta mall då.

Anonym sa...

"att bry sig om vad folk som är berörda anser om saker och ting" = demokrati (i min bok i alla fall)

Anonym sa...

Håller med dig Kajsa.
Att som liberalerna här definiera "frihet" som rätten att knarka, istället för barns rätt att gå i en knarkfri skolmiljö visar tydligt var högern hamnat.

Anonym sa...

Tydligen är det så enkelt att sätta etikett på folk. Är man mot övervakarsamhället är man överklass. Själv bor jag i Rosengård sedan nästan 20 år tillbaka och jag blir direkt mörkrädd när jag läser arne o rabiat anonym här ovanför. Kanske kommer min skeptisism av det faktum att jag har förstahansupplevelser av kontrollsamhället som arne och andra stackars vilsna själar här inne bara kan drömma om. Önskar jag kunde ta er till Dresden 1975. Ulbricht, Honecker önskar nog att RFID hade funnits då. tänk vad praktiskt.

Ni pratar om demokrati som om det vore självklart att staten är god i alla situationer. Var har ni fått denna mycket märkliga åsikt ifrån? För att ta drogtesterna tex. Vad får er till att tro att man nöjer sig med att leta efter lite hasch i urinen? Jag kommer att skratta dig hårt och rått rakt i ansiktet arne när din son eller dotter vägras försäkring därför att hon bär på några sjukdomsgener för mycket. Svenska regeringar har förr i tiden inte direkt backat för att sterilisera icke önskvärda element i befolkningen. Vad får dig att tro att de inte skulle göra det igen? Demokrati är inget som kommer uppifrån Bodström o Co. Det kommer nedifrån och man måste kämpa för det varje dag.

Men det är klart, så länge du kan få hjälp av säpo att hitta din strumpa är allt förlåtet. Varför tänka själv när staten kan göra det åt dig?

Anonym sa...

Låter lite elakt Heinz, att skratta mig i ansiktet pga att mina barn skulle få problem.
Jag tänker så här:
RFID och tekniska framsteg är inte i sig orsak till någon panik. Lika lite som internet eller mobiltelefoner utgör något hot mot medborgarna. Utifrån ert resonemang och teknikskräck så vore det bättre att förbjuda ny teknologi pga risken att det används felaktigt? Den misstanken mot staten återfaller snarast på den som uttalar den.
Det är inte säpo som ska leta upp din strumpa, utan det gör du själv genom att googla eller slå upp strumpan på eniros kartfunktion.
Jag förstår inte heller varför ni tror att urinprovet från skolan skulle missbrukas på ovan beskrivna sätt. I så fall kan ju ditt blodprov från läkarbesöket då du kollade snuvan användas på precis samma sätt, så kanske vi även skulle förbjuda vårdcentraler och läkaryrket som helhet?
I övrigt instämmer jag dock med att demokrati är något att kämpa för. Gärna med nya tekniska hjälpmedel.

Anonym sa...

Det är inte teknikskräck det handlar om. Med ministrar som bestämmer vad som får tyckas på internet, buggning på väldigt lösa grunder osv så ligger vi bra mycket närmare att det är bodström som kollar var du befinner dig hela tiden än vi ligger att du kan kolla upp dina strumpor. Tekniken spelar ingen roll, det är det faktum att du har en övertro på statens förmåga att handskas med dessa tekniker.

PKU-registret kanske är bekant? Skapat i syfte att forska om sjukdomar men används även som ett dna-register över stora delar av befolkningen. Vad är det som säger att polis, stat och försäkringsbolag inte använder detta register för annat än dess syfte från början? Polisen gör det redan. Och här kommer en liten newsflash: även staten begår brott. Även stater skiter i lagar, föreskrifter, sunt förnuft och vad du vill. Men sitt i din bubbla och var naiv. Hade det inte varit så skrämmande hade det nästan varit lite gulligt.

Vägen till helvetet är kantat av goda avsikter.

Anonym sa...

Kajsa:
Inte i min. Demokrati är folkets maktutövning. Den kan utövas både väl och illa.

Arne:
Rätten att slippa kränkande behandling och ogrundade misstankar är inte rätten att knarka. Snarare skall den som är ärlig respekteras medan den elev som demonstrerat att han är ovärdig kan bli föremål för kontroller. Eleverna har tillsammans en ganska god koll på knarktillgången i skolan. Man kan fråga helt enkelt.

Anonym sa...

heinz, är inte allt det du skriver uttryck för klassisk pessimism?