onsdag, mars 22, 2006

En talkshow-värd och fyra hundar

I dag träffade jag Fredrik Virtanen för första gången. Jag vet att det är konstigt att vi aldrig setts förut, men så är det. Fram tills i dag.

Han är snyggare än vad han ser ut att vara på bild och i teve. Smalare också. Omedelbar invändning: Mäh, skulle du ha sagt något om det om han hade varit fulare än du trodde? Svar: nej, men det ingår å andra sidan i det isobelska snällhetsteoremet. Om han hade varit ful hade jag inte nämnt hans utseende alls. Av detta skulle man kunna sluta sig till att alla personer som jag inte uttryckligen beskriver som stiliga är frånstötande. Det stämmer däremot inte.

Omedelbar invändning nr 2, dvs något mindre omedelbar: Måste du vara så utseendefixerad? Svar: nä, men livet blir roligare då. I skydd av de patriarkala strukturerna tillåter jag mig själv emellanåt att objektifiera män. Och kvinnor. Ibland även djur. Till exempel hade Christian Gergils sist jag såg honom med sig fyra av de vackraste hundar jag sett i mitt liv. Han kanske inte alltid är en stjärna på politik och sånt, men djur, det kan han.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Så vad du försöker säga är att Gergils inte är attraktiv, eftersom du inte nämner hans utseende?

Obs: Snällhet är inte samma sak som godhet.

Anonym sa...

Isobel: Sprang förbi Fredrik på Tranan en gång på väg till bloggträff. Jag alltså inte han (Fredrik när ska du komma till våra nördmöten?).

Jodå han ser smalare ut i verkligheten. Något omdöme om snygghet,fulhet eller liknande kommer jag inte ge mig in i.

Förresten så är Tranans köttbullar med mos enormt goda, rekommenderas å det varmaste.

Anonym sa...

Om Bengts inlägg visar sig vara ett skämt kommer en lättnades suck att ljuda ifrån Strix-huset. Jag hoppas att "bloggträffar" är ett av Bengt påhittat fenomen, kanske rent av ett önsketänkande.

Om "blogg-träffar" mot all förmodan existerar, vad sysselsätter ni er med då? Ryggdunk, punktknullande av bristande grammatik eller stafettbloggande i form av vikta A4-ark?

Nu blev jag väldigt nyfiken.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Meh, jag sa ju att jag inte nödvändigvtis tycker att folk är fula bara för att jag inte säger att de är snygga. I sällskap med de där underbara hundarna hade dessutom vilken skönhet som helst bleknat.

Anonym sa...

Invändning nr 3: Om Virtanen är "snygg", vem är då...skall vi säga "alldaglig"? Jag menar, kom igen. Inte är jag någon Adonis själv, men tom jag... (Å andra sidan tyckte du ju att han den tunnhårige bloggaren på SDS var "snygg" också, så dina anspråk kanske bara är mycket beskedliga.)

Apropå en kommentar du lade in på Kinky Afro nyligen, btw: Ojämlikheten i initiativtagande på krogen har så tusan heller något med "sexuell patriarkalism" e.d. att göra, utan beror helt primärt på (1) att de flesta tjejer verkligen innerligen vill bli uppraggade och inte vara raggare själva och (2) att killar (genomsnittligt) är klart mer intresserade av snabba engångshugg än tjejer. Att förneka sådana självklarheter ekar av taskig verklighetsförankring.
/x

Anonym sa...

jag stötte på fredrik en gång och blev förvånad över hur charmsexig han var. märkte du det också?

Anonym sa...

haha fredrik kommer skratta ihjäl sej åt att han blivit omnämnd som charmsexig. och bli dödligt smickrad. säg det till honom nästa gång du träffar honom, jag tycker han måste få höra sånt mer. så han fattar. han är inte så dum. det är han inte.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag skrev snyggare. För den som inte vet det så är det en komparativform. Den där kommentaren hos Kinky Afro handlade heller inte om vem som tar sexuella initiativ utan om den generella tillgången på marknaden av vardera kön (obs ursäkta för heteronormativitet). Å andra sidan var man nog tvungen att klara innantilläsning för att se det också. Tyvärr vet jag inte heller vad "patriarkalism" är.

Vad gäller eventuell "charmsexighet" har jag nog träffat Virtanen lite för kort och kanske i något fel sammanhang för att kunna uttala mig. Men han verkar snäll.

Anonym sa...

Marla: Du anar inte vad vi nördar frotterar oss i. Det är RSS-flöden som strömmar till över ölen och ett och annat OPML har setts också skrivits ner på en våt vit servet..

Det rycktas till och med att en del pratar om google earth...huuuh...

Nästa gång på dessa sektistiska möten ska jag försöka prata normalt utan att yppa en enda Ajaxfras...

Anonym sa...

Ojojoj...och jag som tycker Virtanen är både ful och obegåvad. Hans talkshow är ju direkt plågsam att se. Vad säger det om mig?

För övrigt gillade jag ordet patriarkalism. Nya ord är uppfriskande...framförallt om om fattar innebörden av dem trots att de inte står i SAOL. ;)

/RFE