måndag, mars 13, 2006

Hjälp mig!

SVT 24 vill att jag ska vara med och diskutera aborter med Alf Svensson imorgon. Herregud. Alf Svensson. Han är ju fruktansvärt bra på sånt. Och även om det inte är direktsänt så klipper de ingenting. Så börjar jag gråta så sänds tårarna rakt ut i teven. Jag kommer förstås börja gråta. Frågan är nog mer hur mycket och hur oresonligt jag gråter.

Men det är så viktigt att man pratar om det här, det är så viktigt att någon orkar. Att inte sådana som Svensson får tala ostörda.

Ska jag orka? Våga? Exakt hur hemskt kommer det vara när Alf Svensson anklagar mig för barnamord i teve och jag bara gråter som svar?

Uppdatering! Just som jag bestämt mig för att ändå våga ta den där debatten visar det sig att det ändå inte blir något. Alf Svensson vågade nämligen inte diskutera saken med mig. Det känns som en seger men ändå inte. Jag begrep visserligen aldrig varför i all världen han ville möta mig, men det hade ju just därför varit viktigt och bra.

17 kommentarer:

Jessica sa...

JA!!! Självklart ska du göra det, en så här extremt viktig fråga får inte tas över av Alf.

Hoppas verkligen att du orkar!

Stor kram.

Anonym sa...

Isobel, du fixar det där.
Andas och fokusera på det han verkligen säger, inte vad du tror att han ska säga.

Ingen kan ifrågasätta ditt beslut.
Speciellt inte en man som överhuvudtaget inte kan ha den blekaste om vad han pratar om...

Anonym sa...

Isobel.
Äkta känslor vinner alltid !!!
Så oavsett om du gråter kommer du att sopa banan med Alf Svensson. Din text var det mest gripande jag läst jämte Sapfhos fragmenterade kärlekspoem. Så mycket kärlek.
Men är du med kommer du att ta en roll i ett offentligt sammanhang som kanske kan bli jobbigt sedan.
Det finn mycket otrevligt i mediabranscen, sådant som bara handlar om sensationer. Sådant som de inte kommer att fråga dig om, men bara skriva.
Men gör du det, al heder åt dig. din röst kommer att göra livet lättare för väldigt många olyckliga kvinnor och män.
Att tala om det som inte går att tala om är väldigt modigt.
Varma hälsningar
Christina

Eric Goesta Rosén sa...

Jag hoppas du vågar. I dina skor skulle jag själv gömt mig under en sten. Men du vet bättre.

/Goesta

Anonym sa...

Jag är helt övertygad om att du kommer att framstå som den kloka, genomtänkta person som du faktiskt är! Att Svensson är retoriskt skicklig gör inte hans åsikter mer rätt. Det är så viktigt att inte låta moralkonservatismen ta över - och om du börjar gråta så berätta varför. Det är nog det enklaste sättet att få han och hans åsikter att framstå som precis så djävliga som de är.

Jessica sa...

Jag håller helt med S Morian här ovanför. Du är redan i medieljuset vad gäller den här frågan (som respons till Christina S ovan). Din fantastiska artikel i Expressen har lästs av många många fler än vad som kommer se SVT24-inslaget. Lycka till, Isobel, du är stark.
/J

Anonym sa...

Du är oerhört stark som orkat skriva om detta. Men risken är att du blir fröken Jag dödade mitt barn om du ställer upp i tv. Orkar du det? Jag hoppas det.
Missa inte att påpeka att Alf Svensson egentligen inte vill tillåta aborter alls.
Tv är ett hänsynslöst snuttmedia som Alf S behärskar till fullo. Han vet att rätt taktik är att inte svara på de frågor man får – utan på de frågor man skulle vilja få.
Låt honom inte komma undan.

Anonym sa...

Jeg synes egentlig det er ganske ufølsomt av producerne å sette deg, som har så mange følelser (og så ferske følelser) omkring dette overfor en mann som diskuterer prinsipielt. Det er jo en ganske ujevn situasjon - og urettferdig overfor deg. I min mening bør man ikke legge opp til å skade folk...

Du har vært så åpen og fin at jeg har mest lyst til å beskytte deg, og håpe at du sier nei takk og sender en annen i stedet, en som ikke behøver å føle seg anklagd av noen på (nesten) direkte tv. Hvis du gjør det er du så sterk, så sterk. Men pass på deg selv.

Anonym sa...

Om du ställer upp - vilken tid kommer det att sändas?

Malin Strid sa...

Jag håller med J eller S. Expressen är större än SVT24 (men det är ju läskigt att vara i bild förstås).

Kom ihåg att Alf är räddare än du för att du ska börja gråta. Han vill framstå som en som vääärnar om baaarnen, inte som en som är taskig mot en kvinna som sörjer.

Du är allt annat än hans drömmotståndare. Han vill ju framställa det som att aborter utförs lättvindigt av bekvämlighetsskäl.

(påminn honom gärna om att han ju en gång i tiden var pådrivande för att kd skulle lämna sitt mest hårdnackade abortmotstånd -- och jag tror inte det var bara av taktiska skäl, han berättade rätt öppenhjärtigt i intervjuer om hur hans erfarenheter som biståndsminister fått honom att tänka till. Vad är det han har glömt bort?).

nb sa...

Synd, hade sett fram emot att få se den debatten.

Anonym sa...

Anledningen till att Affe inte vågar ta mötet med dig är att du har personlig erfarenhet. Det är extremt slagkraftigt och han skulle tvingas vara extremt defensiv och försiktig för att inte framstå som ett hårdhudat svin. Och det vill han inte.

Kalasbra artikel i Expressen btw, det räcker faktiskt om du hänvisar till den - du behöver inte göra TV på frågan, budskapet går igenom ändå!

Anonym sa...

Det tycks som om bibelhögern (den amerikanska) redan har infilttrarat din sajt. Jag råkade missa en bokstav och skrev "isobelsverkstad.blogpot.com" och fick en verkligt förbluffande sida som puffade för "AmazingBIBLE Studies"

Trodde först att din blogg blivit kapad av Jerry Falwell.

Anonym sa...

Du är så cool! Han har ingen chans. Det gör inget om du gråter. (Det kommer, som sagt, kännas ännu jobbigare för honom att du gör det... Hur ska han då göra?) Håller med om att det "bara" är att säga vad det är som gör att tårarna kommer (och hänvisa till artikeln). You go girl!

Anonym sa...

Isobel - det hade naturligtvis varit fruktansvärt svårt att ta den debatten. Jag tror att Alf inte vågade, just för att han förstod att han aldrig hade kunnat vinna den debatten på ett känslomässigt plan. Kanske han hade vunnit retoriskt - men du hade vunnit tv-tittarna hjärta - och det är så mycket mera värt.

Nu sörjer jag att debatten inte blev av - samtidigt som jag är lite lite lättad för din skull. Du vann ju utan att behöva gråta i tv. :)

Anonym sa...

När har någon hört eller sett Alf Svensson verkligen anklaga någon för barnamord? Ni är för bedrövliga...ni skulle alla kunna ge Falwell & Co en tuff fight i grenen intolerans. Skäms.
(Håna gärna min anonymitet om ni vill, men can you blame me?)

Anonym sa...

Vilken märklig situation. Jag skulle inte heller våga debattera med Alf Svensson. Fast jag skulle inte vara rädd att bli anklagad för barnamord (klart Alf fattar att han måste hålla tillbaka när han inte talar till församlingen) utan att jag själv skulle bli okontrollerbart arg och förbannad, och anklaga Alf för människohat.