måndag, juni 12, 2006

Sen kalasrapport och nytt kapitel i serien om Johan Norbergs hår

Som trogna läsare av den här bloggen vet finns det få saker jag gillar lika mycket som unga verkligt begåvade människor. Därför är det mig en sådan oändlig glädje att få känna de tre förtjusande Politruckarna: Linda Backman, Jonatan Fried och Johannes Forssberg. De kommer ta över världen innan vi hinner blinka. Och å vad roligt det kommer bli.

I fredags hade de alltså releasekalas för den bloggbok de sammanställt åt Timbro. Trots att Timbro tappat bort min inbjudan var jag förstås där. Hos Sakine lär det förresten finnas bilder. Jag gör mig verkligen inte i profil. Ur festrapportörens synvinkel kan också konstateras att Katrine som vanligt var snyggast, att Rasmus var mest uppspelt (ni vet ju att "det är livat på internet"), att de stavat fel på mitt namn i boken och att bloggande liberaler ur festhänseende är överlägsna alla andra varianter jag tidigare träffat på. Om jag missade att hälsa på någon ursäktar jag min oartighet med att jag gick bort mig en smula i den ymniga tillgången på ölbiljetter (tack Victor!) samt mestadels hängde i solen på uteserveringen.

Och det där med Johan Norbergs hår då? Som Katrine redan visat fanns det en tid när Johan ägnade sig åt extremt tveksamma kombinationer av huvud- och ansiktshår. Nu har han klippt av sig väpnarpagen, men hade i stället börjat odla ett rödlätt litet skägg. Inte alls särskilt Friedrich von Schiller, om jag får säga det själv.

Det utbrast viss opinionsbildning där på Pelikan i fredags, och jag skäms inte för att medge att jag deltog i den själv med engagemang. För som alla vet är faktiskt Errol Flynn-mustachen den enda acceptabla variant av mer avancerad ansiktsbehåring. Okej om man inte rakar sig alls, det ger ett avslappnat och somrigt intryck fram tills dess att man i stället ser ut som en lodare. Helskäggsvarianter kan vara klädsamma på rätt person, särskilt för män över 40. Men pyssligt ansiktshår som kräver daglig uppmärksamhet och omsorgsfull detaljrakning är inte okej. Nej. Inte okej. Inte bara är det oftast fult, det ger också en aura av osäkerhet och narcissism. Om män vill pyssla om sitt utseende, vilket förstås är trivsamt mest i allmänhet, kan de väl hålla på med hudkrämer eller eye-liner eller nåt som vi andra.

Döm därför om min glädje när jag i söndags stötte ihop med Johan Norberg på Vanadisvägen. Han cyklade. Vi hälsade. Så såg jag upp en extra gång och var tvungen att springa ikapp honom. Och pussa honom på kinden. Den välrakade, nyrakade kinden alltså. Inte heller på hakan fanns några vanprydande strån. Hurra!

10 kommentarer:

Anonym sa...

betyder detta att jag inte är het? Jag är i chock för evigt Iso ;)

/Redaktörn

Anonym sa...

All ansiktsbehåring (nu pratar jag inte om ögonbryn) på män under 60 är en styggelse. En styggelse, säger jag!!

Anonym sa...

skepparkrans då?

Anonym sa...

I senaste numret av odd at large kan man se en bild av Johan Norberg i gothsminkning. Klär honom bättre än ansiktsbehåring.

Redaktörn sa...

Som synes har jag hår varken i ansiktet eller på huvudet. Det är således inte jag som skrivit den första kommentaren till Isobels inlägg.
Tjingeling

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Redaktörn (den förste alltså), du vet att jag tycker att du är het, men betänk då att det är MED vanprydande ansiktshår. Tänk då potentialen om du rakade dig....

Johan N är het i gotsmink. Utan skägg.

Anonym sa...

Åååå, jag ångrar att jag gick så tidigt...men jag tycker det var en jättekul releasefest och superskoj att få vara med i bloggboken!

hälsar Maria

Anonym sa...

Redaktörn: Jo jag hade bara väntat på den klaschen. Jag tror att de som ska veta vem redaktörn (moi) är vet att jag skriver anonymt. Eller det vet jag att de vet.

Jag ser förresten ut som ett barn utan helskägget så jag är inte alls het då.

//Redaktörn

Anonym sa...

Timbro Bimbos

Vigg sa...

Hmm man kan på avstånd notera att jag inte iaktog samma saker som Isobel på detta, numer beryktade, releaseparty...

intressant

Höres
vigg