lördag, oktober 21, 2006

How to be a domestic goddess, del 234


En vän ringde i går. Hon behövde bli ompysslad. "Kom hit," sa jag, "jag bakar en kaka." Och vilken kaka det blev sen. Spontant hopkommen där och då, delvis utifrån inspiration från bästa Lisa. Jag tog det jag hade i kyl och skafferi, blandade med kärlek. Det sista är kanske den allra viktigaste ingrediensen i varje verkligt bra kaka.

Äppel- och aprikoskaka
5 dl skrädmjöl (mjöl på rostad havre)
175 g smör
1/2 dl socker
en nypa salt

2 stora äpplen
En rejäl näve bra torkade aprikoser
En näve hela skalade mandlar
En matsked socker

Kör ihop degen i matberedare, lägg i plastfolie i kylen minst 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.

Ta ut degklumpen och skär halvcentimetertjocka skivor och lägg i en pajform. Tryck med händerna ut så att degen täcker och går upp till kanten. Fodra kanterna med aluminiumfolie och baka i 10 minuter. (Det kommer se lite konstigt och ofärdigt ut när det kommer ut.

Kärna ur och skiva äpplena tunt. (Ha kvar skalet). Skär aprikoserna i strimlor. Lägg äppelskivor i ett vackert mönster i formen, strö över aprikoser och mandlar. Strö över en sked socker. Baka i 20-25 minuter eller tills kakan har vacker färg. Aprikoserna ser lite brända ut, men smakar karamelliserad hösthimmel. Omedelbart är kakbotten väldigt smulig, men kakan ljuvlig ändå. Efter en timme eller så håller den ihop bättre.

2 kommentarer:

Daniel sa...

Alltså, det här verkar ju löjligt gott. I'll give it a try, även om jag har svårt för aprikoser i bakverk.

Kinna Jonsson sa...

Karamelliserad hösthimmel - va cool!