tisdag, oktober 24, 2006

Bra saker

Livet är snällt mot mig just nu. Livet ger mig bra saker just nu. Livet ordnar kärlek och vänskap och utgångseufori och spännande roliga jobb och människor som säger att jag är bra. Om det nu är livet som ordnat vet jag inte, men i förra veckan fick jag se min bok som en pappattrapp med omslag och mitt namn och titeln och det kändes väldigt konstigt och väldigt bra. Själva omslaget var inte så bra, formgivaren ska jobba vidare, men att se den där kartongklossen som såg ut ungefär som en bok och hade mitt namn på gjorde mig en liten aning yr. På ett bra sätt.

Specifikt resan tillhör kanske inte de allra bästa sakerna, men i kväll åket jag alltså till Umeå och pratar narkotikapolitik med Björn Fries och Ted Goldberg. Något håller på att hända i den här frågan. Just nu, medan vi pratar händer det. Bra saker. Omänskligheten i att definiera missbrukare som slemma brottslingar som får skylla sig själva må leva kvar runt om bland poliser och socialsekreterare, men den politiska diskussionen utgår inte längre från den synen. Sprutbyten må ha blivit allmänt lagliga först i somras, men få kan längre komma undan med att säga att det inte gör något om knarkare får gulsot eller hiv. Få kan komma undan med att säga att det symboliska motståndet mot narkotikan är viktigare än den faktiska vården och omsorgen om dem som far illa av den. Det är bra. Jag är glad för det. Jag tror att vi är på väg någonstans bättre.

7 kommentarer:

Anonym sa...

lycka till ikväll. jag kommer tyvärr inte att vara där, men renköttet kommer på posten. /axel

Eric Goesta Rosén sa...

"Få kan komma undan med att säga att det symboliska motståndet mot narkotikan är viktigare än den faktiska vården och omsorgen om dem som far illa av den."

Ja! Det känns väldigt skönt, tycker också jag.

Har du fått något definitivt datum för när boken kommer ännu?

Anonym sa...

Gu va roligt. Grattis till boken :) Jag vill också gör det en vacker dag med denna figur http://elsas.se
Jag blir jätteglad om kollar den :)
Just nu känns livet just och roligt för mej oxå, jag älskar den här känslan av frihet

Charlotte W sa...

Det låter bra.

Anonym sa...

Om inte annat är du på väg någonstans bättre! Kul, grattis!

Anonym sa...

Ville bara säga att du var jätteduktig på debatten ikväll, tack för det!

Kajsa Bergman Fällén sa...

Hoppas du har rätt om narkotikapolitiken! Och grattis till bok-attrappen :-)

Sassamamma/Marmelad