måndag, oktober 09, 2006

Du och jag, John Stuart

Jag har alltså också gjort det där etiktestet som florerar. Det är verkligt svåra frågor, och jag kan inte svära på att jag skulle svara exakt likadant en annan dag, en annan tid, vid ett annat humör. Men jag kan inte säga att jag är särskilt förvånad över resultatet heller. Möjligen skulle jag ha trott att Hume skulle komma högre, jag har alltid gillat honom.

1.John Stuart Mill (100%)
2.Kant (98%)
3.Jean-Paul Sartre (81%)
4.Jeremy Bentham (78%)
5.Aquinas (72%)
6.Aristotle (67%)
7.Ayn Rand (64%)
8.Prescriptivism (62%)
9.Stoics (55%)
10.Epicureans (50%)
11.Plato (50%)
12.David Hume (48%)
13.Spinoza (45%)
14.Nel Noddings (40%)
15.Ockham (32%)
16.St. Augustine (31%)
17.Nietzsche (28%)
18.Thomas Hobbes (25%)
19.Cynics (5%)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fick ungefär som du, men i omkastad ordning. Sartre först, Mill två och Kant trea. Känns skönt att man ännu inte släppt gymnasieidealen.

Anonym sa...

Ja herregud, jag blev Randian...

Lisa sa...

Min man kommeer att bli lycklig över att inse att han är gift med en kvinna som till 100% sympatiserar med hans husgud J S Mill. Något överraskande må jag säga.Glad att Rand kom långt ner.

Anonym sa...

Jag föredrar Johnny Casparis syn på etik (i det suveräna tal som inleder "Miller's Crossing"): "I demand that you knock off this bookmaker guy, that Bernie...Now if you can't trust a fix, what *can* you trust?"

Tatti sa...

Otäckt med en utilitarist på topp, och sen Kant efter det riktigt skumt. Har dock inte sett testet.

Tatti sa...

Hume förresten han är min favorit också, en blanding av Hume och Kant tror jag på.

Ska nästa vecka börja en 4-poängskurs på Humes A Treatise Of Human Nature. Lite att bita i.