söndag, maj 14, 2006

Upphovsrättsfrågor

Jag skulle vilja ha ett eget artikelarkiv. En hemsida ungefär som den Jan Gradvall har, där jag samlar allt jag skriver. Eftersom jag, inshallah, kommer fortsätta arbeta som frilansskribent i många år till vore det bra om folk enkelt kunde hitta allt jag skrivit på ett ställe i stället för att leta i än det ena än det andra specifika tidningsarkivet. Tidskriftartiklar finns ju förresten sällan i öppna arkiv över huvud taget.

Men hur funkar det rent upphovsrättsligt? Skulle jag ha rätt att lägga ut mina texter på en egen sida även om jag sålt dem till en publikation? Om det är någon som vet är jag tacksam för tips och råd.

7 kommentarer:

Max Hobstig sa...

Jag misstänker att du får lägga ut dina texter på din egen hemsida om du är överens med kunden och uppger att det är kunden som har copyrigten.
Men helt säker kan man inte vara.

Konrad Olsson sa...

Du äger själv rätten till ditt eget material. Det du säljer till uppdragsgivaren är rätten att publicera din text, inte upphovsrätten till den. Det finns flera exempel på journalister, förutom Gradvall, som publicerar sina texter på nätet. Typ den här killen: http://poagren.blogspot.com/

Oftast sker det en viss tid efter att "original"-publiceringen skett. Gradvall väntar t ex en vecka innan han publicerar sina veckorkrönikor i DI på sin sajt.

Annars kan man läsa mer här (snark-tråkigt, men ändå):
http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,38438&_dad=portal&_schema=PORTAL

Dépardieu sa...

Grundregeln är att det är författaren som har upphovsrätten och därmed avgör hur texten skall användas. Detta kan dock inskränkas genom avtal varför du bör hålla koll på de avtal som du ingår - och för den del har ingått - så att du inte överlåter/har överlåtit dina rättigheter eller del därav till kunden.

Jonas Bergroth sa...

Ja, Konrad har rätt. Du får publicera dina texter bäst du vill.

Gunilla sa...

Undantaget är texter du skrivit som anställd/vikarie (ännu en anledning att frilansa...). För att ta med även dem i ett arkiv kan det vara smart att inhämta arbetsgivarens tillstånd.

Anonym sa...

And beware! Det blir allt vanligare att uppdragsgivarna kräver att man skriver över även publiceringsrätten...

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Tack för hjälpen! Jag lyckas inte gå in på den där länken Konrad gav, men jag fattar huvudsaken tror jag. Då får jag väl bara övertyga någon om att göra en sida åt mig.