måndag, februari 02, 2009

Dagens mysterium

Det här är helt jävla vrickat! Kan någon förklara för mig varför folk som kallar sig liberaler, eller tja, åtminstone inte såvitt jag vet kallar sig rasister, tycker att det är dåligt att lära sig matte på arabiska, om man nu råkar kunna arabiska så bra att man därför lär sig matten bättre så än om man hade lärt sig den på något annat språk (svenska), medan man tycker att det är helt okej att exempelvis lära sig matte på engelska, trots att man inte kan engelska tillräckligt bra för att då lära sig den lika bra som om man hade lärt sig det på ett annat språk (svenska)?

16 kommentarer:

Anonym sa...

Well, det är väl typiskt folkpartister?

Anonym sa...

Det är ju detta jag menar. Jag mår så mycket bättre nu när jag inte längre behöver
1. bli upprörd av svensk folkepartis så kallade "liberalism"
2. bli nojig över att detta kanske är ytterligare en populistisk testballong; ytterligare ett sätt att fiska efter så kallade 80/20-frågor
3. bli uppgiven, efter att ha slutit mig till att både 1 och 2 ger ungefär lika nedslående bild av partiet.

Anonym sa...

Är det inte arabiska siffror vi räknar med? Okej, den var dålig...

Tor sa...

Rasister, Isobel? Vaddå total devalvering av verklig rasism.

Snälla.

Nej, jag tycker inte att politiker ska bestämma över vilket språk som ska undervisas i, men det motståndet är inte grundat i att jag tycker att motståndarna är "rasister", utan för att jag anser att politiker inte ska lägga sig i skolan.

Bättre än så här kan du.

Anonym sa...

Vilket annat skäl än rasism kan det finnas?

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Om man tycker att det är okej med undervisning på engelska eller tyska, men inte på arabiska, är det svårt att inte se viss främlingsfientlighet bakom. Sedan tror jag inte per se att folkpartiets skolgrupp är rasister, men jag har svårt att hålla ifrån mig tanken att det här förslaget är tänkt att appellera till en del av de väljare man inbillar sig är det.

Malinka sa...

Folkpartiet har tappat all vett och sans när det gäller språkfrågor. Som någotsånär insatt språkmänniska vill man bara gråta.

Tor sa...

En mängd skäl. Läs igenom Fredrik Malms argumentation exempelvis. Jag håller inte med honom, men återigen rasism?

Du straffar bara ut en behövlig debatt med trams. Det finns väldigt många goda, bra och liberala argument för språklig mångfald i skolan utan att börja veva med raskortet.

Ja, debatten är nödvändig. Annars vet vi inte hur vi verkligen försvarar liberla värden.

Det är bara fördummande att kalla meningsmotståndare för rasister, fascister etc för tillslut slår det tillbaka rakt på en själv. Se bara på vänstern. När kom det ut något intellektuellt genomtänkt där senast?

Sen undrar jag vad du menar med tyska och engelska. Har vi grundskola som har matteundervisning på engelska och tyska? (Jag har inte den sakkunskapen på skolpoltiken, ska jag villigt erkänna)

Anonym sa...

Ju mer man lär sig desto lättare har man för att lära. Ju fler språk man talar, och ju bättre man är på dessa, desto lättare blir det att lära sig språk.

Om man lär sig matte på arabiska, så har man sedan lättare för att översätta matten (som man då redan kan) till svenska (som man lär sig).

Är det svårt att fatta? Man lär sig inte saker (om man inte är folkpartist, då) I STÄLLET för andra saker. För övrigt är arabiska, till skillnad från svenska, ett världsspråk, ett klassiskt språk. Det var dessutom araberna som uppfann stora delar av matematiken. Läs en populärvetenskaplig bok eller nåt, och strunta i Fredrik Malms verklighetsfrämmande kannstöperier. Sluta vara så jävla rädda för världen.

Tor sa...

P, varför skrev du inte det på Malms blogg?

Jag har redan två gånger deklarerat att jag anser att Malm och Folkpartiet har fel (vilket faktiskt innebär, för de som klarar att lägga ihop två och två, att jag håller med Isobel i sak).

Men det är inte det jag debatterar här, utan var i ligger Malms och Folkpartiets rasism? Kan jag få ett svar på det, tack.

Anonym sa...

blir folk fortfarande förvånade över fps tilltag?

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Tyska skolan, engelska skolan, estniska skolan.....fullt av ämnesundervisning på grundskolenivå på nämnda språk.

Tor sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tor sa...

Ett bättre svar:

Jag borde vetat att om de skolorna, eftersom jag känner till finska skolor. Dåligt av mig.

Och jag är nöjd med ditt svar om att Folkpartiets skolgrupp inte är rasister.

Om dom försöker locka rasister till partiet? Vet inte, svårt att tro att rasister väljer Folkpartiet före, låt säg Sverigedemokraterna.

Folkpartiet vill öka invandringen och Sverigedemokraterna minska den.

Men visst förslaget är lika dåligt för det.

Anonym sa...

det låter utmärkt med matte på arabiska tycker jag. utmärkt att erbjuda den möjligheten. det finns forskning som visar på att just matte är lättare att lära sig på sitt modersmål och det skulle ju innebära att färre gick omkring och var rädda för matte. topp, win win?!

Anders sa...

FP:s skolpolitik är en intellektuell härdsmälta överlag. Jag fattar inte varför, faktiskt. Att man inte ens ska få VÄLJA att låta sina barn undervisas på modersmålet är obegripligt.