onsdag, januari 03, 2007

Årsuppdatering

Det är vedervärdigt tråkigt med alla årslistor. Överallt man ser listor över vad som flytt och vad som kommer och jag har för all del medverkat själv i nya Nöjesguiden (eller kanske det nummer som ännu inte kommit) i samma dystra syfte. De mailade och frågade om jag ville svara på några frågor om nästa år och jag sa att tja, det kan jag väl. Sedan kom ett frågeformulär som det nog nära en halvtimme att bara läsa igenom. Och inget betalt heller. Som hämnd kan man säga att jag nog inte tog alla frågorna på fullt allvar.

Förra året hade jag en ambitiös lista med föresatser för det nya året. Det minsta man kan begära är väl ett erkännande om hur det gick.

Borde:
Ge ut en bok (minst). JA! Eller, alltså, den kommer ju inte förrän i år, men antagning räknas.
Försöka gråta lite mindre (helst genom att ha mindre att gråta åt) JA!
Fortsätta skriva hela tiden och helst bättre Sådär
Ta bort lite mer bebisfett (alt. skaffa nytt, men sådana saker kan man inte råda över och heller inte ha med på en sån här lista) Sådär
Köpa gummistövlar NEJ!
Tjäna pengar NEJ! (Lite har jag förstås tjänat, men inte särskilt mycket, tyvärr)
Vara snällare Sådär
Våga säga ifrån när människor försöker utnyttja ovan nämnda snällhet JA!
Visa människor jag tycker om att jag tycker om dem Jag tror det
Bjuda människor jag tycker om på bra saker, tex ostron och champagne (det förutsätter att punkten om pengar ovan uppfylles) eller te och egenbakad kaka Se pengapunkten ovan. Kaka däremot - JA!
Umgås mer med människor som tycker om mig på riktigt och mindre med människor som egentligen inte bryr sig Sådär
Umgås mer med människor som får mig att må bra och mindre med människor som får mig att få ångest Sådär
Skriva fler reportage NEJ!
Slipa på formuleringar ännu längre så att bara det som absolut behövs och lyser av egen inre kraft finns kvar (och sannolikt göra redaktörer vansinniga genom att maila strax före absolut deadline och vilja flytta ett kommatecken) Sådär
Gå många promenader JA!
Gå mer i höga klackar JA!
Bada ofta (badkar eller hav, beroende på årstid) JA!
Springa mer JA!
Yoga mer NEJ!
Äta mer rått kött JA!
Dricka mer cocktails (t ex Sidecar, Dry Martini, Negroni samt alla sorters champagnedrinkar) JA!

Borde inte:
Bli kall och elak i stället för ledsen Sådär
Bli kall och elak över huvud taget Dito
Döva ångest med droger mer än när det absolut behövs Dito
Döva ångest med fett och socker mer än när det absolut behövs Rätt bra
Gå i skor med hål i så att man blir blöt om fötterna NEJ! (Alltså, jag har fortsatt med denna eländiga ovana)

Det var enklare att lägga till bra saker än att ta bort dåliga uppenbarligen. Jag betraktar det ändå som godkänt. Inför 2007 har jag ungefär samma föresatser utom att jag sannolikt inte kommer hinna skriva en till bok. I stället vill jag bli bättre på att läsa av andra människors känslomässiga behov och inte förutsätta att deras skulle vara likadana som mina egna.

6 kommentarer:

Peter Eklund sa...

Åhå! Kul idé!

Anonym sa...

"I stället vill jag bli bättre på att läsa av andra människors känslomässiga behov och inte förutsätta att deras skulle vara likadana som mina egna."

Mycket bra ambition. Sweet men svårt. Men - livet ska inte alltid vara enkelt, eller hur?

Anonym sa...

När kommer boken egentligen? Den finns ju inte med i Bonniers vårkatalog.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Allvarliga föresatser ska vara svåra! Annars skulle man väl redan ha uppfyllt dem.

Boken kommer i det Bonniers kallar sin sommarutgivning, i månadsskiftet april/maj. De ger sedan något år ut fyra egna kataloger, vår, sommar, höst, vinter. Men jag är med i svensk bokhandels vårkatalog, men jag tror inte att den har kommit ännu.

Hans sa...

"Umgås mer med människor som får mig att må bra och mindre med människor som får mig att få ångest"

Det märkliga är att om man fixar den där punkten, så kommer alla de andra bra sakerna automatiskt. Det är bara så.

Anonym sa...

Äta mer rått kött? vad då för? Låter lite läbbigt.