tisdag, januari 09, 2007

What have I done to deserve this?


Det ligger en liten hög med böcker hemma på mitt matbord. Tre stycken närmare bestämt, och det är inte vanliga böcker heller. "Oredigerat korrektur" står det tryckt tvärs över framsidan av den enkla pocketutgåvan. Det är min bok. Min! Mitt namn står också, och min titel och i beskuren variant är det samma bild som vi ska ha som omslagsbild på den riktiga boken så småningom.

Ibland trycker de den här sortens enkla okorrade tidigupplagor för att skicka i god tid till inköpare och redaktioner, har förlaget berättat, eftersom ingen människa orkar läsa en manusbunt om man inte måste. Det har de alltså gjort med min roman. Som nu ligger i en hög här hemma. Jag får en liten smula svindel av alltsammans.

PS. Jag går bara ut en stund kommer alltså i riktig upplaga någon gång kring månadsskiftet april/maj. Om ni brukar gilla det jag skriver får ni hemskt gärna köpa den då.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Får man fråga vad den handlar om?

gudmundson sa...

Oh, vilken underbar känsla det måste vara!

Läcker bild på dig på omslaget, förresten...

Anonym sa...

Stort!

Jag ser grymt mycket fram emot att få läsa den snart!

/g

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Det gäller att ha ett namn som skiljer sig från mängden. Isobel är ett grymt bra förnamn (lite medeltidsprinsessa med modernt stuk över det), medan efternamnskombinationen skriker ut kulturkrock/kosmopolitik. Jag tror inte det är lagligt att dubbelfoga längre, och det har aldrig varit möjligt att ha fler än två efternamn.

Ska givetvis titta i boken när den kommer...

Anonym sa...

Kul med bok! Varför är det en halvnaken blondin i en försvagad pose på omslaget?

/Linn

Anonym sa...

Jag är såååååååååååååååååå glad för din skull (om du bara visste). Även om jag inte känner dig (rövslickare tänker du). Du har uppnått min dröm (jag e avundsjuk). Lycka till med din skrivande framtid (ja, jag sa att jag va avundsjuk).
:) Kram/ J

Mård sa...

Stort grattis, jag kommer köpa boken så snart den kommit ut! Jättefint omslag för övrigt (och Linn: hur kan någon som just vaknat, sitter och gäspar för sig själv tolkas vara försvagad?)

Anonym sa...

Om det är Isobel på omslaget kan man inte längre ta skriverierna om stor rumpa på något som helst allvar. Kan man lita på nåt du skriver?

Men jag älskar den extremt franska titeln. Grattis till boken!

Anonym sa...

Blogge: en gammal kompis från skolam hade i många år, sen hans mammma gift om sig med en grekisk krögare, kunnat skriva sig John Paul Scott-Nyman-Pantelidis

Jonas sa...

Bara sex stycken ord i titeln? Jag hade väntat mig många fler.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Det är INTE jag på omslaget! Och jag är ledsen att senare namn-kommentarer blir obegripliga, men jag tar alltså bort alla anonyma kommentarer. Däremot så är jag alltså född till hela mitt namn, med bindestreck och allt.

Anonym sa...

Oh snyggt omslag! Jag har redan planerat att läsa den.

nb sa...

så sjukt spännande & roligt och GISSA om jag kommer läsa, my god! än en ggn, grattis!!

sakine sa...

Ah, snyggt!

Och grattis till det tålamod och den envishet som väl ändå krävs för att avsluta en BOK.

Så seriöst. Lite vuxet.

Johanna sa...

jävligt häftigt. en b-o-k.

grattis!

J

Anonym sa...

Grattis tjejen!
Hur lång tid tog det att skriva en bok?

Lagers tabberas sa...

Det är läskigt häftigt. Grattis. Vi gjorde likadant med dödenboken som kom i höstas. Det blev så brått mot slutet att ingen recensent skulle hinna läsa boken - boken före jul så vi gjorde ett X antal print on demand paperback och skickade ut. En lyckoträff för vi vann en hel månad på det, men jag ville inte titta i den, jag ville inte se en sladdrig B-kopia av boken. En duktig reporter från vetenskapsradion gjorde ett 20-minutersinslag om boken och när vi träffades hade hon sitt recex med sig och började bläddra med den rakt framför näsan på mig - jag sa bara att jag inte ville se, för det är en sådan alldeles förbannat skön känsla att höra knastret i bindningen och tyngden av boken, doften och det egna namnet på omslaget och det känns liksom att äntligen är jobbet klart - som att få en bäbis, löjligt va.
Men Du får nopg den känslan i alla fall - den tycks ju redan börja landa i Dig - Grattis
Kolla förresten, säger den egotrippade tabberasförfattaren, kolla här - mina senaste böcker, inga romaner precis men kittlande ändå!

Anonym sa...

du är också jätteduktig...

// Ben

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Tack, tack för alla glada tillrop! (även om duktig nog inte är det epitet jag själv känner är rimligast...) Jag vet inte riktigt hur lång tid den tog att skriva dock, första manuset som jag lämnade in till förlagen kanske tog 4 månader? Och sen omarbetning och tillskrivning och, tja, jag vet inte. Ett par månader till, typ.

De som läst bloggen länge kommer känna igen vissa delar, vissa tonfall, vändningar.

Widde sa...

Jag vill ha mitt ex signerat över en öl, för jag har fortfarande inte fått den där andra boken som jag "vann".. :P

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Elin, såklart att du ska få! Järn också! Jag är jätteledsen att jag glömt bort den andra vinsten, men boken är faktiskt fortfarande här hemma, undanlagd åt dig.

Anonym sa...

Jag har fått veta lite vad boken handlar om, och jag blev grymt besviken när jag fick veta att boken inte kommer förrän i vår. Jag är jättespänd på boken och kommer se till att den står i min bokhylla så fort den kommer ut. Jag kan instämma i tidigare kommentarer om att vara avundsjuk. Det måste vara en fantastisk känsla att ha sin egen bok (om än oredigerad) på sitt köksbord. Grattis!

/ Ludde