tisdag, januari 30, 2007

Hur man blir, eller i alla fall uppfattas som, en köksgudinna


I söndags hade jag världens bästa och snyggaste brödrapar på middag. Förutom att jag hävde i dem gindrinkar, vin och hemgjord korv med polsk mjölksyrad surkål gjorde jag det som måste betraktas som det här årets hittills överlägset godaste kaka. Alltså, vi pratar kakhimlen nu, kakans högsta stadium, det som skulle kunna vara kakans platonska idé. Ja, såklart innehöll den tillräckligt med smör för att i smält form kunna dränka ett mindre husdjur, men det är tyvärr kakformelns bistra sanning.

Äppel- och mandelkaka

Skal:
290 g vetemjöl
50 g socker
180 g smör
en nypa salt
2-3 msk kallt vatten

Fyllning:
350 gram mandlar
300 g smör
300 g socker
3 ägg
3 stora syrliga äpplen

För skalet:
Kör mjöl, socker, salt och smör i matberedaren tills det smular sig, ha i två-tre msk vatten medan maskinen går. det ska bli en smulig boll. kör inte för länge! Lägg degen i plastfolie i kylen minst 30 minuter.

Skiva max 0,5 cm tjocka skivor (helst tunnare om det går) av degen och lägg i en form med ca 5 cm höga avtagbara kanter (de flesta vanliga runda kakformar funkar). Lägg ihop bitarna upp på kanten också som ett pussel och tryck ihop med fingrarna så att det blir ett helt pajskal. Sätt hela formen i frysen minst 30 minuter, helst en timme.

Sätt ugnen på 180 grader. Ta formen direkt från frysen och grädda i 20 minuter.

Under tiden kokar du upp och skalar mandlarna och kör dem i matberedaren till fint mandelhack. De ska inte malas, det ska vara hela bitar. Häll ur mandelhacket i en skål. Kör i matberedaren (som inte behöver diskas mellan) smör och socker tills det är ljust och krämigt. I en tredje skål vispar du de tre äggen lätt, det räcker med en stunds energisk vispning med vanlig handvisp. Vänd sedan ner smörsockret och äggen i mandeln, det blir en tjock smet. Skala och klyfta äpplena.

När du har tagit ut pajskalet ur ugnen och låtit det svalna i ett par minuter har du i mandelröran i formen och trycker därefter ner äppelklyftorna i ett fint mönster. Grädda i 180 grader i ca 1 timme, tills toppen är gyllenbrun och fast när man tar på den. Låt svalna innan man äter. Den är nästan ännu godare dagen därpå direkt ur kylen.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Slow Down Week är ju slut så jag läste inlägget väldigt snabbt. Det bådade inte gott när du inledde med att berätta om en av dina bästa brödrapar....

Anonym sa...

Ja, det var i sanning en fantastisk kaka.
Tack för det Iso.

M

B sa...

Jag vill gifta mig med nån som är som du, Isobel.

Anonym sa...

När kommer din kokbok ut? måste baka denna, kanske redan till helgen. /Susanne

Jessica sa...

Är det du som har gjort korvarna, Isobel?
Jag sparar äppelreceptet för senare :).

Johan Ahlin sa...

O my...
Du får mig att tänka på den där filmen, vad den nu hette, Kärlek het som chili, eller varför inte Lasse Hallströms Chocolate.

Du talade väl inte om för bröderna om du använt lamm eller gristarmar?

Blev korven bra kan du väl lägga ut receptet.

Johan

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Varför bådar inte världens bästa bröder gott? Jag tycker att det är toppen, och är glad att älsklings-Manne uppskattade kakan.

Sedan svar i tur och ordning:
Giftermål känns i nuläget en aning förhastat, men tack för tanken.

Jag kommer inte ut med någon kokbok alls, såvitt jag vet. Men kanske någon gång i framtiden.

När jag säger hemlagat menar jag att något tillagats i mitt eget kök, i detta fall av mina egna (och Mannes) händer. Det var två sorter, en på fläsk och nöt (högrev och både färskt och rimmat sidfläsk) med paprika (krydda) inlagd paprika, vitlök och chili i, och en på bara fläsk med aprikoser och salvia. De gjordes på gristarm, tror jag (de fjälstren som är lite tjockare).

Men Chocolat vill jag verkligen inte kopplas samman med! Kalla mig filmsnobb, men jag minns den som vedervädrigt smetig. Framstår jag som så sockrad? Hjälp.

Johan Ahlin sa...

Njet, inte sockrad, du förför folk med din mat som i ovan nämnda filmer. Det är väl inte fy skam att jämföras med Juliette Binoche:)

Anonym sa...

Isobel: Jo, som jag sa, jag läste ju för snabbt, om en av dina bästa bröd-rapar....
Bara så.