torsdag, december 29, 2005

Saker jag borde och inte borde göra nästa år

Borde:
Ge ut en bok (minst)
Försöka gråta lite mindre (helst genom att ha mindre att gråta åt)
Fortsätta skriva hela tiden och helst bättre
Ta bort lite mer bebisfett (alt. skaffa nytt, men sådana saker kan man inte råda över och heller inte ha med på en sån här lista)
Köpa gummistövlar
Tjäna pengar
Vara snällare
Våga säga ifrån när människor försöker utnyttja ovan nämnda snällhet
Visa människor jag tycker om att jag tycker om dem
Bjuda människor jag tycker om på bra saker, tex ostron och champagne (det förutsätter att punkten om pengar ovan uppfylles) eller te och egenbakad kaka
Umgås mer med människor som tycker om mig på riktigt och mindre med människor som egentligen inte bryr sig
Umgås mer med människor som får mig att må bra och mindre med människor som får mig att få ångest
Skriva fler reportage
Slipa på formuleringar ännu längre så att bara det som absolut behövs och lyser av egen inre kraft finns kvar (och sannolikt göra redaktörer vansinniga genom att maila strax före absolut deadline och vilja flytta ett kommatecken)
Gå många promenader
Gå mer i höga klackar
Bada ofta (badkar eller hav, beroende på årstid)
Springa mer
Yoga mer
Äta mer rått kött
Dricka mer cocktails (t ex Sidecar, Dry Martini, Negroni samt alla sorters champagnedrinkar)

Borde inte:
Bli kall och elak i stället för ledsen
Bli kall och elak över huvud taget
Döva ångest med droger mer än när det absolut behövs
Döva ångest med fett och socker mer än när det absolut behövs
Gå i skor med hål i så att man blir blöt om fötterna

5 kommentarer:

karin sa...

jag kan nästan kopiera din lista rakt av. gott nytt år!

Jessica sa...

Jag är en av alla dem som läser din blog regelbundet, och som känner starkt med dig. Även för mig har 2005 varit ett sugigt år, och jag har flera gånger varit på vippen att kommentera (om så bara för att sända en tanke) det du skrivit. Det har aldrig blivit av, det är lätt att känna med, men svårt att erkänna. Men så idag fick jag en så bra nyårshälsning som jag vill skicka vidare till dig, Isobel: "Låt 2006 bli ett medelbra år. Bättre än 2005 men sämre än 2007". Det är väl det vi önskar?

Anonym sa...

Håller med om mycket Isobel, men rått kött....
Kall, elak och ledsen låter väl som en tänkbar kompromiss.
Hoppas att du får kraft och mod att leva upp till dina förhoppningar. Det är väl det som det handdlar om egentligen, Överst på min lista står det "skaffa kraft och mod". Nästöverst, läs allt som Isobel skriver (för att få kraft och mod).

Gott Nytt

Anonym sa...

Äta mer rått kött?

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Rått kött är det bästa som finns. Lätt halstrat men blodigt inuti är också härligt. Så sent som för några veckor sedan gjorde en vän fantastisk råbiff till mig. Jag ska försöka övertyga honom att göra det oftare.