måndag, maj 14, 2007

Tacksamhet

En otroligt fin recension i Smålandsposten.

Jag har också fått mitt första riktiga läsarbrev (från en vanlig läsare som jag inte har haft kontakt med tidigare).Hon berättade att hon hade blivit avskräckt av någon av de något mindre entusiastiska recensionerna, men att hon, som hon uttrycker det, tack och lov började läsa den i alla fall. Jag vet inte om ni begriper hur lycklig jag blir av sånt. Bra kritik är förstås jätteroligt, och säkert bra för försäljning och sånt, men samtidigt finns det så oändligt många parametrar i kritikgeggan som inte alls har att göra med hur just min roman är. När helt vanliga läsare däremot, berättar att jag rört vid deras hjärtan, då finns det ingenting ovidkommande i vägen. Bara text och kärlek och tacksamhet.

16 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag begriper inte hur många gånger jag ska behöva säga det. Jag tar bort anonyma kommentarer. Det står väldigt tydligt i högerspalten. Ibland gör jag undantag, men grundregeln är urtydlig.

Daniel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Daniel sa...

Vad känns mest ovidkommande - att bli kramad av recensenter eller dina bloggläsare?

Anonym sa...

Shit vilken paragrafryttare. Jag så inte spalten. Du vet man sorterar information som verkar interessant. Ok jag sa: läs detta dig, kul!

http://www.rodeomagazine.se/gastblogg.php?Blogg=9

Jessica sa...

Har du sett den här artikeln?

Anonym sa...

Urtydligt? Ett ord som existerar?

Anonym sa...

anna- ett språk är i ständig förändring. Dessutom är det här en blogg. Och själv anser jag urtydlig vara ett existerande ord, särskilt i talspråk. För övrigt är det här en blogg och jag ser det som om Isobel vill förtydliga sin irritation över anonyma kommentarer just med sitt val av ordet urtydlig. Ironi, du vet?

Anonym sa...

...och här kommer mitt namn. Det var jag som skrev inlägget ovan.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag har lite svårt att förstås Daniels fråga, men om du med kramar menar uppskattning så blir jag förstås glad för den oavsett varifrån den kommer. Upplevelsen att nå fram till människor är aldrig ovidkommande.

Jag såg CRFN:s inlägg och håller helt med henne om att en text förtjänar att bedömas på sina egna meriter.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Och Jessica, din länk går till Aftonbladets förstasida, något måste ha blivit fel.

Annica sa...

Har du sett att du är recenserad i Ystads Allehanda/Trelleborgs Allehanda? Jag hittar inte recensionen på tidningarnas hemsidor, men den finns på recensentens blogg www.juliasvensson.blogspot.com

Jessica sa...

Nytt
försök

Anonym sa...

Sara- Jag är fullt medveten om att detta är en blogg, men det betyder inte att man måste våldföra sig på det svenska språket (dvs använda uppenbart talspråk i skriven text) så som jag tycker här görs. Det låter bara löjligt när en vuxen människa, tillika författare, använder sig av ord som "urtydlig".

Anonym sa...

anna- jag håller inte med dig. Personligen anser jag att charmen samt även proffsigheten ligger just i att kunna blanda in talspråk i en skriven text. Det blir mer finess så.

Anonym sa...

Sara- Talspråk kan mycket väl användas på ett snyggt och effektfullt sätt i en skriven text, dock anser jag inte att det är vad som görs i detta fall. Urtydlig är bara ett så urbota fult ord. (Men det är kanske en fråga om smak).