onsdag, maj 30, 2007

10 anledningar att döda mig

Det här var inte ens en utmaning, men ändå just det. En utmaning. I verklig självrannsakan.

10. Jag är så fruktansvärt mån om att bli älskad att jag gärna koketterar med mina dåliga sidor, som om det skulle göra dem mindre dåliga.
9. Innerst inne föraktar jag ofta människor som gör, enligt mina personliga kriterier, fel livsval.
8. Men jag anstränger mig för att inte visa det. Se punkt 10.
7. Jag har svårt för fulhet och dumhet.
6. Jag anstränger mig för att inte visa det. Se punkt 10.
5. Jag är värst elak mot dem som älskar mig mest.
4. Jag är otroligt avundsjuk på människor som når, vad jag ser som, oförtjänta framgångar.
3. Jag ältar oförrätter i decennier
2. Jag är högst medveten om min egen begåvning
1. Jag tycker uppriktigt att jag lever ett lyckligt, lyckat liv, och ser gärna att andra tycker det också.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Det faktum att du har ett årskort på stadion då?

Anonym sa...

Jag får inte ihop punkt 8 med 10. Är det inte så att du visar att du föraktar människor som lever fel, just för att visa denna dåliga sida? Kan inte hela denna lista sägas vara ett uttryck för punkt 10, förresten? Jag känner igen mig. Man får kämpa. /E

Jessica sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Space babe sa...

Jag känner också igen mig. Faktum är att jag tror att du med denna lista lyckas pricka in egenskaper som kännetecknar de flesta människor.

Är det inte därför som riktigt självutlämnande texter alltid blir väl mottagna? (Vet förresten inte om jag har täckning för det...) Jag tror i alla fall på devisen: Det personliga är det allmänna. Fast då blir det kanske å andra sidan meningslöst att vara personligt. Men nej.

Anonym sa...

"Jag är så fruktansvärt mån om att bli älskad att jag gärna koketterar med mina dåliga sidor, som om det skulle göra dem mindre dåliga."

Och sen rabblas det upp ett gäng dåliga sidor, som om det skulle göra dem mindre dåliga.

Jag antar att du var medveten om denna eh...icke-paradox! Konsekvens!

Jessica sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Isobel Hadley-Kamptz sa...

Punkt tio är självklart helt medveten i förhållande till de övriga.

Anonym sa...

apropå det där med begåvningen - menar du att du är medveten om gränserna för din begåvning (i så fall sympatiskt, sånt visar ju på självkännedom) eller anser du bara att du är allmänt (och kanske t om ovanligt) begåvad?

Anonym sa...

"Innerst inne föraktar jag ofta människor som gör, enligt mina personliga kriterier, fel livsval."

Intresset stiger. Vad är dina kriterier för fel - och rätt - livsval?

Anonym sa...

Angående punkt nummer 7 undras om du således har svårt för dig själv?

Anonym sa...

bara en undran: årets löjligaste kommentar? väx gärna upp.

~Popoffer~ sa...

Bara en undran: hur trött och barnslig får man bli? Om du ändå ska vara oförskämd kan du väl i alla fall anstränga dig lite för att vara det på ett vasst och innovativt sätt? Att antyda att Isobel är ful eller dum känns bara... tja, tröttsamt.

Anonym sa...

...eller årets löjligaste tio punkter?

johanna sa...

Jag instämmer med space babe, skulle tro att det allra flesta känner igen sig.

Anonym sa...

Som sagt, jag känner igen mig. Jag håller med om att självutlämnande texter ofta får ett bra emottagande, men det är ganska tröttsamt i längden. Jag tror att det är ett kortsiktigt sätt att bli lyssnad på/läst/uppskattad. I alla fall i privata relationer bör man har mycket integritet, på internet är ju allt en illusion.

Anonym sa...

Om den här listans "avslöjanden" var menat som ironi så är det en ironi som inte vågar något, en kokett ironi. Det kanske funkade 1997, men inte nu.

Lisa sa...

Omar: oj vilken dödssynd att inte ligga rätt i tiden.
Jag tycker listan är extremt allmängiltig.

Anonym sa...

själv har jag svårt för fula och dumma människor som tror att dom är vackra och begåvade. du verkar vara en rätt obehaglig och osympatisk person. (och att be folk växa upp känns bara ... tja, tröttsamt.)

Anonym sa...

och vad är din begåvning förresten? allvarligt alltså.