måndag, maj 07, 2007

Hjälp sökes

Jag och Marcus Birro funderar på att göra något ihop med våra texter. Hans Svarta Vykort är helt fantastisk och den berör ju i mycket samma ämnen som min roman. Vad jag har förstått är Marcus en enastående läsare, och många tycker att jag läser rätt bra också. Ingenting är klart än, vi funderar bara, men att genomföra någon slags gemensam läsning vore otroligt roligt.

Jag vet att det finns bibliotekarier som läser här - har någon något tips på hur vi ska göra för att få till exempelvis en dubbelläsning på ett bibliotek i Stockholm? Bokhandlarna här är tyvärr urkinkiga och vill knappt att Håkan Nesser ska läsa sina böcker, än mindre två marginellt kända figurer som vi.

13 kommentarer:

Anne sa...

Jag vet inte om bibliotek i allmänhet betalar, men jag vet en bibliotekarie som brukar vara väldigt öppen för nya saker - förmedlar gärna kontakt om du vill. (i Nacka) Jag skulle jättegärna gå på en läsning!

Anonym sa...

Hej, på min gamla arbetsplats Värmdö Gymnasium finns sveriges bästa skolbibliotek. De vann pris för nåt år sen. Där finns engagerade bibliotekarier som gärna skulle ordna en läsning för eleverna. Här är adressen till deras hemsida:
http://www.gy.varmdo.se/bibblan/biblioteket/start_index.htm

Erik Stattin sa...

Mitt råd: hör med någon på Dieselverkstadens bibliotek i Nacka. De har författarkvällar, senast med Åsa Nilsonne.

http://dieselverkstadensbibliotek.blogspot.com/

http://www.dieselverkstaden.se/

Anonym sa...

söderbokhandeln i götgatsbacken är ett undantag

Anonym sa...

Hej! Jag är inte bibliotekarie, men arbetar på bibliotek...vet att sundbybergs och lidingös bibliotek anordnar många liknande saker och är snabba med att fånga upp nytt. jag kan skicka kontaktnr om du vill. Annars kulturhuset, jag jobbar på läsesalongen, men det finns ju andra som fixar litteraturprogram i huset!

De är galna om de inte passar på nu när ni synd så mycket, det kommer dra folk!

kram o lycka till!

Anonym sa...

syns...knappast synd, hehe

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Å, vilka bra tips! Ni som hade kontaktuppgifter till rätt personer på biblioteket i Nacka och på Kulturhuset får jättegärna skicka dem (isobelh@hotmail.com)

Anonym sa...

Hej!

Många bibliotek har personal som är ansvariga för program. Gör upp ett förslag hur läsningen skulle kunna gå till och ring runt till bibliotek dit ni kan tänka er att åka. Lycka till!

Anonym sa...

Intressant och märkligt att vanliga bokhandlar skulle vara så svala till författarevenemang. I konkurrensen med nätbokhandlarna kan man tycka att det just är events och butiksupplevelsen som de måste använda som konkurrensfördel för att kunna hävda sig mot nätets låga priser och otroliga utbud. Konstigt och oklokt av bokhandlarna om det stämmer som du skriver.

Anonym sa...

Biblioteken i Stockholm har absolut inga pengar, men jag utgår från att de flesta skulle vara positivt inställda om ni tog kontakt.

Matti Ståhlberg sa...

Förlaget Vertigos eget Café Edenborg i Gamla Stan kanske kan vara ett utmärkt ställe för en sådan läsning?

Anonym sa...

jag kan försöka hjälpa...
med dubbelläsningen med Birro,,,
har många kontakter,,,
annemarie

Anonym sa...

St Eskils gymnasiebibliotek i Eskilstuna, som har en mycket engagerad bibliotekarie AnnCatrine Eriksson är nog intresserad av att ni läser för studenterna... Hon har bla bjudit in Bob Hansson.

MVH Patricia