söndag, februari 05, 2006

I stället för karriär: kaka

Nån hävdade att snällhet inte alls är det nya svarta. De har fel. Inte kanske för att det ger jobb eller karriär eller ens en vinst i det stockholmska bostadslotteriet. Men för att folk faktiskt gillar en mer om man är snäll. Det räcker för mig. Jag har kanske inte så höga pretentioner.

När man vill vara särskilt snäll bakar man kaka till dem man gillar. Om de är särskilt snälla bakar man den här kakan. Det gjorde jag i dag. Den är en intensivt citronig, mandelstinn dröm om våren.

Mandel, citron och ricottakaka (från den gula River Café-boken)

250 g skållad mandel
65 g vetemjöl
Finrivet skal av 7 citroner
Saft av 3 citroner
225 g mjukt smör
250 g socker
6 stora ägg, delade
300 g ricotta

Sätt ugnen på 150 grader

Hacka mandeln medelfint i matberedaren. Ha i mjöl och citronskal och kör något varv till. Vispa smör och socker pösigt. Ha i äggulorna en och en, ha i mandelblandningen.

Vispa äggvitorna styva. Slå sönder ricottan i en skål och blanda med citronjuicen. Rör ner ricottaröran i smörsockermandelblandningen. Vänd till sist försiktigt ner äggvitorna.

Ha smeten i en smörad och mjölad kakform och baka i 40-45 minuter eller tills en kniv nedstucken i mitten inte blir kladdig. Låt svalna i formen.

14 kommentarer:

deeped sa...

Nej fan! Inte en massa recept - det var blåbärspajsrecepten som började Skugges riktiga lågkonjunktur...

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag tycker mig minnas att du uttryckt ditt förakt över "husmorsbloggar" tidigare. Du får självfallet gärna låta bli att komma hit om du ogillar innehållet.

Vinlusen sa...

Kakrecept är bra. Fortsätt med det!

Anonym sa...

Recept kan så klart vara bra. Men varför ska man bara baka till dem man gillar?

Daniel sa...

Åh, fyfan vad gött det låter. Jag ska fan baka det imorgon. Citron är det bästa som finns!

deeped sa...

Jag uttrycker inte förakt för något. Jag bara oroade mig för att ännu en bra blogg skulle falla ner i receptträsket. När har jag uttryckt något om någon husmorsblogg?!

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Det kanske inte var du som sa det där med husmorsbloggarna. Isåfall ber jag förstås om ursäkt. Men jag har haft recept emellanåt hela tiden. Och om du inte gillar det är det helt okej. Det är bara att sluta läsa.

Anonym sa...

Jag föreslår att alla som snackar om "receptträsk" tar och bakar den där kakan. Den är en av mina absoluta favoriter. Helt sjukt god. När man bjuder kollegor på den så förlängs vikariatet. Rentutav permanentas tjänsten. Och lönen skjuter i höjden. Typ. Alla jag vet som har smakat den är helt lyriska och alla - ALLA - vill ha receptet.

Tips: testa gärna att byta ut strösockret mot muscovadosocker.

/evelina, som ALDRIG bakar annars

deeped sa...

Evelina. Jag är fast anställd. Så jag behöver inte. ;)
Ok, Isabel. Eftersom du uppenbarligen inte vill ha mig som läsare får jag klicka Unsubscribe. Synd, jag gillar den här bloggen. Ha det gott!

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag tänkte bara på ditt eget sinneslugn eftersom du verkade så irriterad över det jag skriver. Jag vill självfallet gärna ha kvar mina läsare om de uppskattar det som finns här.

deeped sa...

Hört talas om ironi?

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Nej, sådant tar jag bestämt avstånd ifrån. Vill du ha en bit kaka i stället?

Anonym sa...

Mums, den kakan måste jag prova. Mandel och citron är två av mina favoriter.

Anonym sa...

Jag provade att baka - gott men lite för kladdig... ska den va sån?