tisdag, september 20, 2005

Lista 2005

Jag gick igenom en gammal anteckningsbok. Hittade en inköpslista för våren 2005. Jag gillar listor. Jag gör ofta listor för att både ransonera pengar och få ordning på tankar eller begär. I efterhand är listorna en ögonblicksbild av livet.

Lista 2005
- Röda Lacostesneakers m kardborrband (ca 1300:-)
- Rosa Pumasneakers/balettskor (ca 700:-)
- Svart knälång mammakjol (sy själv, ca 300:-)
- Knälång omlottklänning i svartvitt (500-3500:-!!)
- Vagn (max 5000:-)
- Bärsjal/Bärsele (ca 500:-)
- Skötväska/skötbädd (sy själv)
- Amningströjor (vet ej)
- Filtar/tvättlappar/plastad frotté
- Örontermometer (600:-)
Att kolla: vad kostar blöjor?

Jag minns precis när jag gjorde den här listan. Jag såg de röda skorna den 12e januari på Lacosteaffären på norrmalmstorg. Precis nyinkomna vårskor låg de där och glänste mot mig. Jag försökte rationalisera köpet med att man ju behöver kardborrband när man inte kan böja sig ner för att knyta skorna så lätt längre. Men det var fortfarande för kallt ute så jag köpte dem inte. Sedan gick jag hem och försökte göra en lista på alla dyra saker som behövdes framöver för att se om jag skulle ha råd. Jag minns faktiskt inte exakt varför de rosa skorna platsade på listan, mer än att jag sett dem på bild och blivit förtjust. Jag hade ingen direkt tanke på att köpa en Diane von Furstenberg-klänning heller, men skrev upp det högsta priset på skoj.

Jag köpte aldrig de röda skorna. Det var glada skor, skor som man vill ha när man är lycklig och man förbereder sig på att inte kunna knyta skorna själv på ett tag. Skor som passade exakt för den personen som var jag den 12e januari.

Jag har för all del inte inhandlat någon plastad frotté heller.

Inga kommentarer: