lördag, september 24, 2005

Bättre och bättre dag för dag

Niklas Svensson tycker att det är knäppt att jag är nere med Natacha. Han utvecklar det inte närmare så jag vet inte varför.

Samtidigt i en mailkommentar från min nye favoritåttiotalist: "fett bra skrivet om natacha". Han skriver mer utförligt, men eftersom det inte var menat för allmänheten konstaterar jag bara att när det gäller i vid mening feministiska frågor, om kvinnobilder, sexualisering, könsroller och dito förtryck så har kidsen ett fantastiskt försprång. De är uppvuxna med både Fittstim och feministiska självförsvarskurser på skolan och webcam-porr från världens alla hörn. Om man bara kan orientera sig i allt det där är man rätt väl rustad.

Om man inte kan det är det förstås mer besvärligt. Det är därför det är så sorgligt att regeringens Flicka-projekt förenklar den redan tveksamma radikalfeministiska doktrinen intill idiotins gräns och vill att tjejer ska välja mellan att vara "snygga och sexiga" och "smarta och självständiga". Lyckligtvis ser i alla fall en del av målgruppen igenom det.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad de menar är väl att tjejer ska välja mellan att satsa på enbart sitt utseende och att bli omtyckta för det, och att satsa på att göra vad de själva är intresserade av. Det låter väl rätt bra? Vad är det man ska se genom? Vad är det som är så idiotiskt?

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Att ett så kallat jämställdhetsprojekt väljer att bygga vidare på den arkaiska dikotomin fina/fula eller snygga/smarta flickor är vidrigt. De där skiljelinjerna är det många som försöker rita upp kring unga kvinnor, och vad en jämställdhetssatsning borde göra är förstås att säga att man inte behöver göra det valet. För det finns i verkligheten ingen som helst motsättning mellan att vara smart och snygg eller sexig och självständig.

Men Flicka-projektet tycker att den förminskningen av kvinnor inte bara är okej, utan önskvärd. Vad är det meningen att den extremt normala tjej som faktiskt tycker att det är viktigt att vara snygg ska säga: "okej då kan jag väl inte vara smart då"?

Anonym sa...

Men jag tror faktiskt inte de menar så. På mig låter det som om du tolkar in deras sats i det gamla vanliga klok-flicka-har-glasögon-och-trista kläder medan snygg-tjej-i-ärtiga-kläder-är-korkad - alltså en gammal femtiotalsklyscha. Du vet filmerna där den bokläsande sexuellt nedtryckta flickan tog av sig glasögonen och HAN utbrister: Men du är ju vacker! OK - inte klockrent, men du förstår vad jag menar.

På mig gör det inte alls det intrycket. Jag uppfattar det som att det tar tid och självförtroende att satsa så totalt på popularitet och märkeskläder etc som en hel del yngre tjejer gör idag - jag menar utöver ett naturligt intresse som förstås finns hos många. Det är väl ingen förminskning, det är väl just en förminskning de jobbar MOT? Utveckla hela dig, snöa inte in på tuttstorlek etc? Vi har ju ett helt bombardemang av filmer och dokusåpaelände som predikar totalt motsatsen och som unga tjejer sitter och tror är Den Sanna Lyckan. (Även smarta tjejer - det är en känslosak, det där).

Anonym sa...

Tror du, Isobel, att de verkligen menar så?
Jag har uppfattat det som Annika.
Det slår mig emellertid att om du upfattat det på det viset, som du skriver kan nog fler ha gjort det också och då är regeringen otydlig.
I ett sådant faktiskt viktigt projekt får det inte finnas något större utrymme för dirvergerande tolkningar. Jag är å andra sidan generellt tveksam till projekt uppifrån.
Sedan är jag inte alldeles så säker på att flickorna i allmänhet är uppvuxna med Fittstim och feministiska självförsvarskurser.
Jag träffar de här flickorna varje dag och är det nog mer som så att såpor, veckotidningar, lunar och msn fyller deras fritid. När man diskuterar just utseendefixeringen i allmänhet med dem, så vet de, mendessvärre handlar det om självförtroende och att duga.
Vi har alltså inte kommit så långt. Diskussion, debatt och förmodligen också projekt behövs. Något måste hända, men på gräsrotsnivå

Anonym sa...

Jag har märkt i rätt många år nu att det finns en stor klyfta mellan äldre och yngre kvinnor när det gäller feminism. Jag vet inte hur det har blivit så, men yngre kvinnor tror fullt och fast att de äldre vill ta ifrån dem rätten att göra karriär, att ha kul sex - allt som vi alltså slogs för att de skulle få göra! Har ofta tänkt skriva om det. Vi står här med ett helt spöregn av frågetecken runt skulten. Vi har slagits som tättingar mot hela madonne-hore-uppdelningen sen vi var i tjuoårsåldern själva och nu är den tillbaka och tjejerna tror att vi på något sätt applåderar den.