tisdag, juli 11, 2006

Får subkonduktörer mindre respekt på parnassen?

Håkan Lindgren har skrivit om subcomandante Marcos. Jag har också alltid fascinerats av fascinationen inför den där rånarluvan och militäriska framtoningen. För:

"Hur många artiklar om att gryningen är som en kvinna hade subkonduktör Marcos, alltid utrustad med skärmmössa och biljettklippartång, fått skriva?"

Jag vet inte om det talar för eller mot den tesen att den enda person jag känner till i offentligen som ibland titulerar sig som konduktör är Lars Ohly.

6 kommentarer:

Bolivar sa...

Tyvärr är ju det enda sättet att engagera västeuropa i latinamerikanska samhällsproblem att producera snygga t-shirttryck. Det ska vi väl klandra oss själva för snarare än Marcos?

Jag tycker att Håkan skriver ganska meningslöst om Marcos inlägg i DN. Om något är det väl Håkan som har lite svårt att ta blicken från pipan och masken? Marcos lägger ingen större vikt vid dem, och jag tror att Håkan läste inlägget lite fel om han läste det som prosa.

Anonym sa...

Nu sparkar du neråt, Ohly var väl den ende som inte rövslicka etablissemanget på gotland med gratis grogg? Dessutom är han Djurgårdare, sparka rätt.

Kul word verification "smexy"
Word kör verify på ikonen

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Men jag menar ingen missaktning mot Ohly genom att säga att han är konduktör! Snarare tvärtom i just det här fallet. För mig är det klart tuffare att vara konduktör än att vara kommandant.

Anonym sa...

Jag tror inte bara att det är attributen som skiljer Marcos från Ohly, konskevensen är en större och mer avgörande skillnad.

Anonymous: att sparka på Djurgårdare är aldrig att sparka neråt.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Att sparka på djurgårdare är förstås, oavsett riktning, i grunden oacceptabelt. Man måste veta vilka lojaliteter som är viktigast...

Andreas Björsten sa...

Hej, jag kallar mig själv "konduktör, poet och skribent" på min blogg "Det privata blir personligt". Om jag är verksam i offentligheten kan naturligtvis diskuteras, jag har dock medverkat i ett otal tidningar som frilansskribent och varit verksam som poet länge. Naturligtvis är jag oetablerad.
andreasbjorsten.blogspot.com
Se även kollektivbloggen Den Blinde Argus:
vakna.blogspot.com
Lars Ohlys formella titel är väl för övrigt "tågmästare".
Hälsningar
Andreas