söndag, november 13, 2005

Saker jag gillar med Wonder Boys


Inte i någon särskild ordning.

- Michael Douglas hånglar inte med Katie Holmes
- Tobey Maguire hånglar inte med Katie Holmes, men väl med Robert Downey Jr.
- Katie Holmes är intellektuell och inte härligt spontan. Hon har visserligen röda cowboy boots och stöter på Michael Douglas, men hon lyckas göra det på ett sätt som inte går över gränsen till härligt spontan.
- Själva förekomsten av Tobey Maguire, Frances McDormand, Robert Downey Jr och Michael Douglas. Jag gillar Katie också, sedan inte minst alltför många timmar framför Dawsons Creek, men hon är inte i samma superkategori.
- Frances McDormand är snygg och cool och har ett växthus utan att vara härligt spontan
- Michael Douglas och Tobey Maguire röker gräs i bilen.
- En påtänd Tobey Maguire skrattar högt i aulan efter att den superframgångsrike författaren inlett sitt föredrag med att säga: "I am a writer (konstpaus)"
- Michael Douglas och Robert Downey Jr hittar på en berättelse om Vernon Hardapple på en pub ( Tobey bidrar med den avgörande pusselbiten).
- Vernons gravida tjej heter Oola. Jag kommer inte ihåg vad skådespelerskan heter, men hon är väldigt lik Joyce Carol Oates.
- Det snöar och regnar på ett sätt som gör att det verkar blött och kallt, men ändå okej.

6 kommentarer:

Eric Goesta Rosén sa...

- De använder uttrycket "fit as a fuckin fiddle".
- De spelar Neil Youngs "Old Man" vid ett perfekt tillfälle.


Det är en magisk film, helt enkelt.

/Goesta

Urologen sa...

Min absoluta favoritscen i Wonderboys är, vilket jag plötsligt får för mig att jag redan berättat nyligen, när Tobey hostar ut en tablett så att den fastnar på Douglas jacka.

jag skrattar varje gång.

Philip sa...

En magisk film FÖRUTOM den tokroliga musiken när hunden biter Michael Douglas i benet. Överhuvudtaget har Curtis Hanson inte riktigt koll på musik verkar det som, det blir lite slentrian-hollywood-sountrack över det hela, men det är verkligen ett litet minus.

Anonym sa...

jag älskar scenen när alla är på väg in på festen och terry - eller är det grady? - presenterar sin väninna, transan miss antonia sloviak, för frances mc dormands karaktär. frances ser förvånad ut i en halv sekund och brister sen ut i ett stort leende... "I don't believe we've met!" Ett sådant fantastiskt sätt att etablera en karaktär - man förstår direkt att sara gaskell är sympatisk.

Anonym sa...

Instämmer med Isobel om filmen.

Men en sak. Hade det inte varit intressant om Katie Holmes haft Tobey Maguires roll?

Eric Goesta Rosén sa...

Det absolut bästa med Wonder Boys är att Pittsburgh är precis som filmen. Varje detalj och känsla får en i samma sinnestillstånd. Det är en lika magisk stad som film.

Aaron