måndag, november 27, 2006

Och flygplansavgaserna fastnade på ordet VINTER och satt kvar där tills vintern var över

I morgon åker jag på dieselslurpande, koldioxidutösande chartersemester. Och det är så mörkt att jag inte ens har vett att skämmas.

Jag har en en halvmeter hög hög med böcker. Jag har packat mina två bikinis. Jag har köpt en kräm med solskyddsfaktor 25. Jag vill helst inte gå utanför hotellområdet utan ämnar ligga i 7 dagar på en solsäng med mina böcker och mina bikinis (en i taget) och mina solglasögon och på sin höjd vända mig då och då från rygg till mage. Drinkar vill jag ha också. Med parasoller i.

När man åker charter får man hem en katalog från Novair där man erbjuds köpa M&M:s och eight hour cream och cigaretter och sprit till fördelaktiga priser. I sortimentet ingår exempelvis en tvåliters bag-in-box med whisky under namnet McCartons för 199 spänn. För blott 99 kronor kan man köpa 20 st 25 ml-påsar av den typen man får ketchup i på McDonalds fyllda med blandade spritsorter. Det är mycket svårt att avstå.

I min bokhög finns:
Zadie Smith: On Beauty
Sara Stridsberg: Drömfakulteten
Bret Easton Ellis: Lunar Park
Jan Morris: Hav
Salman Rushdie: Shalimar the clown
Sarah Waters: Tipping the velvet
Alan Hollinghurst: In the line of beauty
Lionel Shriver: We need to talk about Kevin
Ulf Lundell: Vinter i paradiset

Jag är så entuasiastisk att jag nog eventuellt klarar av även denna dag i det helveteshål novemberstockholm förvandlats till. Kanske är det bara jag som är dyster. Kanske är det faktiskt så att alla vill dö de här veckorna innan man seriöst kan börja trösta sig med glögg och hysterisk julklappsshopping. Men jag klarar nog en enda dag till.

10 kommentarer:

Philip sa...

ha, jag har läst fem av nio böcker!

Formerly known as hooct sa...

jag tror du kommer gilla tipping the velvet; som porrig chicklit goes rödstrumpa läser genusvetenskap och käkar ostron.

Philip sa...

...och sedan ska du läsa Sarah Waters senaste, The Night Watch, ett kompositionsmässigt mästerverk om en något mindre uttjatad period i Londons historia (än den viktorianska), nämligen 40-tal.

Anonym sa...

On beauty var mitt sommarsällskap i solstolen på Gran Canaria,jag säger det funka.

nb sa...

åh fan vad skönt det låter. hoppas du inte blir uttråkad alltför fort bara, kan ju bli så ibland... ("On Beauty" på min topp-fem lista!) - trevl resa!

Anonym sa...

Jag sparar böckerna för framtida påminnelse vid nästa bok-inköp. Ha så trevligt på resan!

Johan Ahlin sa...

Den där 8-timmarskrämen från Elisabeth Arden som kostar lika mkt som tryffelspäckad fågelleverterrin från Östermalmshallen, har räddat mig många ggr från nariga läppar(Jag jobbar ju faktiskt som valthornist när jag inte "skäller" om kultur på din fina blogg). Faktum är att Anklevern oxå har räddat mig när matinspirationen varit sval.

H sa...

Läste lunar park på semester vid italienska rivieran. det blev en konstig kontrast och man frös (rös?) i solskenet. Men helt klart värd. ha en trevlig resa!

Jessica sa...

Lionel Shrivers bok är skakande. När jag kom till ett särskilt hemskt avsnitt fick jag sluta läsa för att skaka av mig obehaget. Sen läste jag ändå ut den. Trevlig semester.

Anonym sa...

Hurricane Gilbert - Håkan Hellström

jag ska nog köpa Bon. Bara för att. och en kanke jag köper din bok ockå. bara för att. ha en trevlig semester!