måndag, augusti 29, 2005

Skilda världar

I dag har jag sett två fotbollsmatcher. Den första gick bra resultatmässigt men var sådär spelmässigt. Ett vackert mål, bitvis osannolikt långsamt mittfältsspel och några felaktiga offsideavblåsningar. Och om inte Erland Hellström får ett schysst anbud efter säsongen är det något som är djupt fel i fotbollsvärlden.

Vad Comhem vill säga oss med att ha ärkegnagaren Nordin som bisittare är däremot oklart. Det måste vara en markering, ett sätt att håna oss utan att våga säga det öppet. (Okej, när jag först etiketterade Nordin använde jag ett begrepp som innehöll ett könsord. Men jag ändrade. Det kan finnas barn som läser.) Och det är inte första gången. Vilka tror de betalar för pay-per-view av just våra bortamatcher?

Jag återkommer till min idé om tillval av partiska kommentatorspår i ppv-sporten. Jag skulle absolut betala extra för någon som, på klassiskt landslagskommentatorsmanér, tycker som jag gör i svåra offsidesituationer eller straffmöjligheter. Inte alltför supportermässigt förstås, till exempel bör kommentatorn ha ett mer vårdat språk än vi har på läktarna, men tydligt med sympatitillhörigheten. Jag vill däremot få rabatt nu när jag får dras med träbenet-fucking-Nordin.

Sen på kvällen såg jag Cadiz-Real Madrid. Och jag begriper precis varför Michael Owen säljer sig till vem som helst nu. För han bör inte få en sekunds speltid för mycket när de har en sån som Robinho. En sån som, förresten. Det finns nog inte så många som han. Och Ronaldo ska vi inte tala om. Förarbetet till 1-2 är sagolikt. Först Becks långa svepande passning, Robinhos nedtagning som hade bollen kommit en meter bortifrån, två steg i sidled, en överlämning till Ronaldo som löper i djupled som är en fint och en passning och en löpning i ett och el gordo rinner igenom och serverar Raúl som bara kan stöta i mål.

Hypotes 1: Om det hade varit Tobias Hysén som fått den sista passningen hade han utmärkt väl kunnat missa.

Hypotes 2: Brasilien borde nog vinna VM nästa år också.

Inga kommentarer: