måndag, augusti 22, 2005

End of season

(Obs, detta skrivs pa dator utan svenska tecken, ha overseende)

Vaknade i natt av att blixten slog ner alldeles i narheten. Det kandes som inne i lagenheten. Sedan flera timmars intensiv aska. Nar jag var liten alskade jag aska pa natten, jag ville sta pa en stol vid fontret i allrummet och bara suga at mig. Nu var det pa gransen till verkligt otackt. I gar kvall hade cikadorna serenad utanfor fonstret, nu kandes det som om blixtarna kom anda in i sovrummet. Regnet stankte langt in pa golvet.

I dag lag sjoborrar uppspolade anda till strandserveringarna. Badleksaker guppade fastknutna, klokt som det visade sig, vid parasollerna. Pa en av de andra badinrattningarna hade man inte varit lika forutseende. Dar lag badringar, plasttraktorer och luftmadrasser i form av krokodiler sprida over hela stranden. Nagra hade forsvunnit ut i det skummande havet.

Over allting en intensiv doft, nej stank, av tang som fyller huvudet. Havet ar mer atlantkust an medelhav. Meterhoga vagor kraschar mot sanden. Surfarna ar inte sarkilt bra, men antligen har de atminstone elementen med sig.

Jag alskar badorter off season. Detta ar annu bara late season, men aven nar solen kommer fram ar det en dovt melankolisk ruttnande-frukt-varme. Med mina anteckningsbocker och min campari pa terassen ar jag en romantisk forfattare fast i drommen om den allra sista sommardagen, den dar man vet aldrig nagonsin kommer tillbaka.

Inga kommentarer: