lördag, maj 30, 2009

Jag kommer ut

Jag kommer INTE ut som piratpartist alltså. Pirat utan parti, måhända, den beteckningen innebär ju i dag inte mycket mer än det åsiktspaket jag helt på eget bevåg håller mig med, men suffixet -partist kommer jag aldrig frivilligt få klistrat på mig.

Detta sagt var det med glädje jag i veckan röstade på Amelia Andersdotter och jag tycker verkligen att ni borde göra detsamma. Åtminstone om ni som jag faktiskt vill säga ifrån mot den barocka övervakningspolitik som drar fram över västvärlden. Det här är inte bara en svensk fråga. Vi har bara som väljare fått en ovanligt bra chans i just det här valet att visa vad vi tycker.

Litet analt tillägg:
Jag har precis upptäckt ett bisarrt fel i min text. Någon har hjälpsamt lagt till ett genitiv-s i stycket:"Husse i det här fallet var väl ytterst tjänstemän på försvarsdepartementet. De folkvaldas lydiga hundar." Stycket löd ursprungligen: "Husse i det här fallet var väl ytterst tjänstemän på försvarsdepartementet. De folkvalda lydiga hundar." Det är lite problematiskt att innebörden i och med det där lilla tillagda s-et blev nära nog motsatt den som var tänkt från början.

19 kommentarer:

Stocken sa...

Personligen kommer jag kryssa Christian istället av rent pragmatiska skäl. Jag tycker helt enkelt att det är viktigt att han inte blir bortkryssad med tanke på att han redan, så vitt jag vet, redan har ett visst kontaktnät i Bryssel och inte behöver starta från noll. Sen ser jag gärna att Amelia kommer in hon med, men som sagt, inte på bekostnad av Christian.

Patrik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Patrik sa...

ja, du är rätt tydlig i ledaren om skillnaden mellan partist och väljare, men ibland är det svårt att få det rätt i alla fall

Patrik sa...

själv lutar jag åt nån miljöpartist eftersom jag ser frågor som är ÄNNU viktigare för mej och som piratpartiet vägrar uttala sej om, även om deras kandidater troligen lutar åt mitt håll även där

Anaïs sa...

Falkvinge tar till sig din kritik på det mest fantastiska sätt! - Ny färdriktning! Du har därmed gjort (PP) en mycket stor tjänst...

Peter sa...

Isobel, du är bra inspiratör!

Anonym sa...

Jag röstade på PP av precis samma anledning som du. Superbra krönika och jag är fortfarande superbesviken på "Alliansen" som jag inte alls tycker driver en liberal politik.

Jag kryssade Anna T.

Mariah sa...

Bra skrivet!

Anonym sa...

Ditt val visar bara att dumhet kommer i alla dess färger och former.

Du är grundlurad, Isobel.

Jonas Förare sa...

Förutom hjärtefrågan har de ingen politik alls. Jag är en smula förvånad över att en så rutinerad kommentator och bevakare inte genomskådar det.

Vad tror du att de i realiteten ska kunna åstadkomma? Vilka allianser kommer de att kunna bygga om de bara sitter moltysta i nio av tio andra frågor? De kan ju inte ens nu specificera sin ideologi.

Jag tror att du just kastat bort din röst...

mvh
Jonas

Janis sa...

"En röst på Piratpartiet är en medborgare som har fått nog."

Fel. En röst på Piratpartiet är en röst på anarkokommunism, på snatteri av av andra människors ägendom, på antidemokrati, på mainstreambolagen, på ett massmord på kreativitet och kultur, på en tullfri öppnare och friare värld för att terrorister och kriminella.

Om du värnar om människan och demokrati så har du gjort ett mycket felaktigt val, Isobel.

Hugo Heden sa...

@Jonas:

Bara utifall du inte känner till detta:

Piratpartiets fokusering på "hjärtefrågan" är i ju högsta grad medveten. Tanken är att man, genom att lägga all sin politiska kraft på detta, skall försöka maximera det "de i realiteten ska kunna åstadkomma".

Jamen de andra frågorna då?Jo, alltså, vilka som får sin vilja igenom i, t.ex, klimatfrågorna anser man inte vara lika viktigt, då dessa frågor är väl genomlysta och debatterade. Man resonerar ungefär att alla partier (partigrupper) har en hyfsat genomtänkt klimatpolitik (alla vill värna om klimatet), medan detsamma uppenbarligen inte är fallet med petitessfrågor som rätten till privatliv, personlig integritet, rättssäkerhet, brevhemlighet etc.

Se t.ex http://www.piratpartiet.se/vagmastarstallning (som nog dock behandlar riksdagsval snarare än EU-val tror jag)

PS: PP kommer inte joina den "främlingsfientliga" gruppen i EU-parlamentet.

Janne sa...

Det var ett väldigt sunt beslut. Det känns som om det i det här valet bara finns ett rätt alternativ och att ge Piratpartiet sin röst får ju flerdubbel verkan.

Om PP gör ett riktigt bra val, så kommer det skicka ut signaler inte bara till EU utan till hela världen att det nu är dags att sätta ner fötterna och kräva att vi får ha våra medborgerliga rättigheter kvar. Vi kommer dessutom ha några engagerade pirater i Bryssel som kommer göra allt för att vända trenden och till sist så kommer det även tvinga gammelpartierna här hemma att ta personlig integritet på allvar.

Jag kom också ut som pirat officiellt idag, även om det knappast var någon överraskning för mina trogna bloggläsare...

Anonym sa...

Anonym, 11:07 em, "Ditt val visar bara att dumhet kommer i alla dess färger och former."

Inte minst per person. Eftersom det är väldigt subjektivt. Dumheten kommer ju i väldigt subjektiva former?

"Du är grundlurad, Isobel."

Jo, men så måste det vara, eller hur, för det kan ju inte vara tvärt om, för det vore ju helt otänkbart ...

//ST

Anonym sa...

"Om du värnar om människan och demokrati så har du gjort ett mycket felaktigt val, Isobel."

Klassiskt nyspråk.

Ifall det fanns ett nyspråksfilter skulle man inte kunna läsa en enda site eller text från de etablerade partierna.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Å, "du är grundlurad" "du är anarkokummunist" "du har kastat bort din röst" Jag säger: GIMME MORE!

(ok, jag har druckit vin nu, om det upprör the kommentarsfältscritics of the world)

Medelklassman sa...

Tack för påminnelsen. Jag har bestämt mig för att rösta likadant. Nu ska jag bara släpa mig till biblioteket som tillhandahåller röstningsfunktion.

Anonym sa...

Rösta på SD och Kenta Ekeroth istället!

/Nader

Dr. Rhythm sa...

Nader, Sd? Nä bara dumsossar röstar på sån skit!