söndag, maj 03, 2009

Anklagelser om ointelligens och kommentar om kommentarer

Jag undrar ibland om de som skriver här och på olika sätt hävdar att jag är ointelligent förstår vilka strukturer de agerar utifrån. Mycket kan man såklart hävda utifrån det jag skriver, men faktiskt inte på något enda sätt att jag skulle vara korkad. Just för att förolämpningarna inte biter emotionellt kan man se systemet bakom så enkelt. Det är ingen vacker syn.

Kommentarsfältet ett par inlägg ner verkar ha tagits över av någon troll-debatt där Carina Rydberg (för jag är hyfsat säker på att det är hon på riktigt) är en av deltagarna. Jag lämnade den åt sitt öde för rätt länge sen eftersom den slutade handla om det jag skrivit, men borde möjligen påpeka att jag 1) tror att förintelsen har hänt 2) tycker att Mohammed Omar är politiskt och möjligen också personligt vansinnig. (Det senare ska inte ses som en överslätande/överlägsen medikalisering av ett ideologiskt program, men hans blixtsnabba omvändelse från moderat till fanatiker ger onekligen vissa sådana aningar.) Jag hyser faktiskt respekt för Carina för att hon orkar ta debatten med honom, själv känner jag inte att jag orkar tala med galningar även om man kanske borde.

19 kommentarer:

Jessica sa...

Ska man alltid ta debatter med precis alla eller är det av åsikten att det ska stanna vid en viss punkt? Finns det inget att säga från början då finns det inget att säga. Game set match typ.

Johannes Nilsson sa...

MO påstår annars att han alltid varit islamist, och under tio års tid ljugit folk upp i ansiktet för att skapa sig en framtida plattform för sina egentliga åsikter. Den plötsliga omvändelsen skall därför snarare ses som ett utträde ur garderoben. Vilket snarare gör honom lömsk än vansinnig.

Mia Hammarberg sa...

Men Hallå?

Jag kan förstå att Rydberg & Co (har de inget bättre för sig) har svårt att diskutera själva sakfrågan men det är fullkommligt skrattretande (är hon sionistfascist nu också?) att kalla meningsmotståndare för "förintelseförnekare" och "antisemiter".

Snart går väl Bonniermedia & Co ut och slår fast att fildelning och fritt internet är "antisemitiskt" och aktiv "förintelseförnekelse"...

De här typerna har dock en oslagbar vana att gå in på kommentarsfält till vanligtvis bloggar som kritiserar rasstatens pågående förintelse av Palestinier, och diskutera med sig själva i olika namn, men detta var något nytt....

Mitt råd: Ta bort skiten!

Anonym sa...

Om du börja ta sådana debatter så trillar du snart ner i samma träsk som Ohly gjorde för att han läste bloggar (Jinge t.ex) om rasstatens folkmord i mellanöstern.

Guilt by association, när någon av dessa folkmordsapologeter och rasstasivrare väl har smetat ner ditt namn med sådant är det lika svårt atttvätta bort som anklagelser om pedofili, undvik!

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Johannes kan såklart ha rätt om Omars bevekelsegrunder. Jessika har definitivt rätt i att man inte måste ta alla debatter.

Jag låter Mias kommentar (den anonyme efter är liknande, men inte lika tydligt över gränsen) vara kvar för att den visar hur snabbt antisemitismen kommer upp till ytan hos vissa.

Mia Hammarberg sa...

"visar hur snabbt antisemitismen kommer upp till ytan hos vissa"

Kan du inte berätta för oss vad som INTE är "antisemitism" då så vi vet när vi skall hålla käft?

Får man som J.Carter Pat Buchanan och ANC kalla rasstaten israel som håller sig med raslagar och "jews only"-vägar/bussar etc. för "apartheidstat" eller?

Är folkmord på icke-judar av arabisk börd folkmord? Om inte är det likställt med "antisemitism"?

Är internet "antisemitiskt"?

Kom gärna "ut" i det här frågorna så man vet var du står...

Anonym sa...

Isobel,
tack för att du yttrade dig i den här frågan. Och du ser ju vad som händer när man gör det...

Carina Rydberg

Anonym sa...

det går ju naturligtvis alldeles utmärkt att utifrån dina texter hävda att du är korkad. ibland är du jävligt bra, ibland medioker, ibland rentav, eh, korkad.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Om någon utifrån det jag skriver tycker att jag är korkad tyder det tyvärr mest på att vederbörande är imbecill. Eller som Margret skulle ha sagt, tönt.

Vad är det för konstiga människor som hittar hit numera? Antisemiter och kvinnohatare. Vredgade filosofaspiranter. Carina Rydberg och folk som pratar med henne i 64 inlägg. Är detta ett test av min kärlek till internet? I såfall måste jag säga att det är oerhört lyckat.

Anonym sa...

haha kom igen, rydberg-debatten är kul, även efter 68 kommentarer

Anonym sa...

Jag måste dra lite på munnen jag också... Jag fick aldrig svar på min fråga om var man hittar kärleken på internet, så istället har jag bidragit med mina egna erfarenheter. Människor med åsikter som Mia Hammarbergs får man vänja sig vid om man vill ta ställning mot rasism, nazism, antisemitism och islamofobi. Och dessa åsikter tror jag dessvärre är vanligare än vi vill tro.
Jag betraktar Isobel Hadley Kamptz som en politiskt orienterad skribent, och i som sådan bör hon även ta del av de mindre kärleksfulla delarna av internet.

Carina Rydberg

Anonym sa...

Man det är inte den riktiga Carina R fattar ni väl. Inte en chans att hon skulle posta så korkade och framför allt dåligt skrivna kommentarer.

Anonym sa...

Anonym,
det heter "illa skrivna kommentarer". Lär dig skillnaden mellan adjektiv och adverb.

Sa hon snobbigt.

Jag tycker för övrigt det är jättekul att ingen verkar vara riktigt säker på vilken Carina Rydberg jag egentligen är. Jag lyckas alltså med att vara anonym trots att jag uppger mitt namn. Toppen.
Och det är för mig en del av nätet: Vi kan inte vara säkra på vem någon är. Vi kan inte vara säkra på om man ljuger eller talar sanning.
Och om vi väljer att förolämpa varandra, så går det också bra, för ingen vet ju egentligen vilka vi är.
Ja. Det är väl det som kallas yttrandefrihet, antar jag.
Eller?

Carina Rydberg

Johannes Nilsson sa...

Ifall du skaffar exempelvis ett bloggerkonto så vet vi säkert att du är du.

Anonym sa...

Tycker du att det är lika jättekul, carina, att anledningen till att folk tvivlar på att det är du är att dina argument är så parodiskt dåliga?

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Carina, titta på den här videon om du vill se något om kärleken. Den är lång, men om du verkligen vill förstå: http://isobelsverkstad.blogspot.com/2009/03/en-liten-forklaring-for-er-som-inte.html

Anonym sa...

imbecilla töntar!. så mycket för "ödmjuk deltagare i det där samtalet vi ibland kallar internet".

Nåväl. stod vid en bardisk i förra veckan och tjuvlyssnade på när pm nilsson och en man som jag är ganska säker på var björn wiman pratade om fildenings-debatten.
Mest korkad i denna debatt verkade de tycka du, Isobel, var.
Kanske är dock även dessa herrar imbecilla töntar.

själv drar jag mig till minnes att du vid något tillfälle försökte förringa farorna med hasch genom att påpeka att betydligt fler människor dör av cigarreter!

Så nog fan är du korkad ibland. Om det kan vara till någon tröst så kan jag meddela att så är det även för strängt taget hela jordens befolkning.

Anonym sa...

OK... nu är vi framme vid det som jag tycker är bland det obehagligaste med nätet. Det går knappt att ta ett steg i Stockholm, och samtidigt vara säker på att det man sysslat med/pratat om dyker upp på en blogg ett par dagar senare.
Eller varför inte samma dag?
På tal om övervakningssamhälle, alltså. Jag kan inte se annat, än att det är internetanvändarna själva som står för denna övervakning - i yttrandefrihetens namn.
Jag befinner mig mycket sällan i stockholms innerstad. Men när jag gör det, kollar jag noga in vem/vilka som sitter vid bordet intill, och om jag börjar tala om något känsligt, så ser jag till att sänka rösten.
För om jag inte gör det, så vet jag inte vad som kommer att hända med det jag säger.
Låt mig berätta en sak: Jag saknar inte stockholms uteliv.

Nu sitter jag här med en kvaddad dator, som utsatts för ett fjärrstyrt kaparvirus, vilket bland annat gör det omöjligt att säkerhetskopiera dokument och föra över dem till en annan dator. "Ett ovanligt elakt virus", säger min bredbandsleverantör. Vad polisen säger vet jag ännu inte; har bara hunnit göra en anmälan.
Jag håller mig borta från mitt fasta bredband, eftersom jag är för lätt att hitta där. En av mina kolleger - som även han gjort sig obekväm hos vissa människor - har råkat ut för ungefär samma sak, och även han polisanmält.
Jag är inte rädd för FRA-lagen. Inte nu längre. Min dröm är att bli övervakad av SÄPO, så att jag får reda på vem det är som försöker sabotera både mitt privat- och mitt yrkesliv.
Men en sak ska alla vara medvetna om: Jag kommer inte att finna mig i att någon fortsätter att försöka beskära min yttrandefrihet.

Carina Rydberg

Anonym sa...

Stackars Carina, fjärrstyrt kaparvirus låter hemskt. Vad har du för antivirusprogram som inte kunnat stoppa det - reklamera! Som författare borde du kunna både få återställning av datorn och en rejäl kompensation

Eller skaffa dig en mac. Änn har inte ett enda virus drabbat den datorn. Några trojander finns det men de måste man själv installera, tex tillsammans med piratkopierade program eller porrbilder så där kan man vara helt trygg.

/katta