tisdag, maj 05, 2009

De hatar oss verkligen

Läs vad Monica Horten skriver. Nu har Malcolm Harbour lagt till inne i sitt kompromissförslag helt nya skrivelser som öppnar för att internetoperatörerna visst ska kunna stänga av användare för vad som helst (och nej, Henrik Hanson et altes, det handlar inte om sådant som att man inte betalt). Fjellner, Hökmark, Hax, Sigfrid och andra som hävdat att tillägg 138 är räddat och att det ska krävas domstolsbeslut kan alltså känna sig gravt lurade.

Allra värst är dock att EU-parlamentarikerna inte ens kommer kunna rösta om dessa paragrafer separat utan endast som en del i hela Harbour-rapporten. Detta trots att de är helt nya och inte har röstats om tidigare. Något är allvarligt sjukt i hela EU-systemet.

11 kommentarer:

tingotankar sa...

Hur lever de här människorna med sig själva? De verkar tagna ur en Kubrick-film.
Dde spelar med människors rättigheter som aktie-spekulanterna spelade med den globala ekonomin.

Tommy sa...

Nån som blir påmind om hur Ingvar Carlssons regering smög in beskedet att Sverige skulle inleda förhandlingar om EU-inträde på ett par rader av en rapport som gällde nåt helt annat?

Johannes Nilsson sa...

"Något är allvarligt sjukt i hela EU-systemet. "

Kom du på det först nu? Nå, bättre sent än aldrig.

Anonym sa...

Vad stort sker, sker tyst.

Gun Svensson sa...

Hökmark påstår något helt annat
http://hokmark.eu/om-en-framgang-for-internets-frihet/

Michael Gajditza sa...

Jag börjar sakta men säkert få en känsla av att alla vi som faktiskt tror på sådant som demokrati, frihet, integritet och rättssäkerhet samtidigt är alldeles för snälla och godtrogna.

Vi måste inse att vi har motståndare som inte drar sig en sekund för att tänja gränser, ibland så långt att de överträds, för att genomföra sin version av perverterad demokrati som innebär att någon annan ständigt vet bättre än du själv vad du vill ha och behöver.

Propositionsordningsförändringarna som jag läste om hos Carl Schlyter igår är bara ett exempel på hur man inom ramen för demokratin manipulerar demokratin.

Jag var distriktsordförande i MUF då Hökmark var förbundsordförande. Då talade han mycket om frihetliga ideal men om han har kvar något av sitt rättspatos från den tiden vet jag inte. Jag ska skicka ett mail och fråga.....

Den här gången kan han faktiskt göra skillnad. Frågan är om man kan få honom till det.

Henrik Alexandersson sa...

Du kan ha rätt.

Men min tolkning av att varken påbjuda eller förbjuda avstängning (spm sådan) är att det inte är någon skillnad mot hur det är i dag.

Vilket skall betraktas tillsammans med rätten till rättslig prövning.

Något konkret tror jag inte att vi förlorar. Men vi vinner inget heller. Och skrivningen är jävligt lurig...

Jag vågar inte lita på kompromissen.

Och jag vill heller inte komma med felaktiga överdrifter.

Samtidigt förändras innehållet hela jävla tiden.

Jag tror jag blir tokig.

Anonym sa...

Skulle tro att Fjellner retat upp Harbour rätt ordentligt. Kompromissa kan de göra i evigheter och tydligen lägga till precis vad som helst och när som helst också. Man behöver tydligen inte vara kommunist för att se det sjuka "i hela EU-systemet."

Max sa...

Det kommer fortsätta så länge vi är med i EU, inse det.

Anonym sa...

ut ur EU nu!
Herregud, hur ska vi orka med såna här svängningar,mygel och backstabbing varenda dag?

ut ur eländet säger jag bara, det finns inget positivt med eu. inte ett skit som man inte kan göra som suverän stat iaf.

Dennis Nilsson sa...

Det handlar om ytterst att våra politiker och makthavare misstror oss medborgare.

Ett samhälle som bygger på högmod och misstro, misstror sig själv, och har därmed sått fröet till sin egen undergång.

Sådana samhällen stagnerar, och förgör sig själva inifrån, förr eller senare.

Detta borde våra politiker och makthavare ta till sig.