måndag, maj 11, 2009

Bilder och knullminer

När jag pratade med en kvinnlig vän som ofta är med i teve berättade hon att hon fått rådet av någon producentveteran att tänka "jag ska knulla dig så jävla hårt" för att bli bra i rutan. Det var oklart om hon skulle tänka det gentemot de andra programdeltagarna, mot kameran eller bara mest i allmänhet. Hon tyckte att den tanken var väldigt svår att hålla i huvudet samtidigt som hon pratade om, tja, arbetsrätt eller övervakningslagar. Inte minst om man delade teveutrymmet med, eh, låt oss inte nämna några namn här.

När jag nu läser Quetzalas elaka men bittert sanna omdöme om kändisar som försöker se kåta ut på bild påminns jag både om detta och om en annan kompis som sagt att jag själv blir bäst på bild när jag ser lite lite kåt ut. Det här gäller alltså seriösa officiella bilder, inte privatbilder av typen ovan. Jag inser nu att hon kanske menar när jag ser lite lite dum ut. Hon kan tyvärr ha rätt. Det finns nog en sån därn struktur i det också.

6 kommentarer:

isabelle sa...

det är en naturlag att om man försöker se seriös och neutral ut på bild så ser man oftast överviktig och lätt utvecklingsstörd ut. så det är väl ett lätt val att se forcerat kåt ut istället. det där är ett genomgående mönster på facebookprofilbilder också, kameran snett ovanifrån och sugande blick, lunarstorm ftw.

påklädaren sa...

MQ:s modeller - särskilt de manliga - såg ju ett tag runt millenniskiftet ut som om de hade plöjt Schopenhauer, deras uttryck drog åt det svårt depressiva eller fientliga. Det är en följd av samma regel: om du ler inbjudande riskerar du att uppfattas som dum.

Mariah sa...

Men är inte tanken "jag skall knulla dig så jävla hårt" mest till för att få rätt intensitet, rätt jäklar-anamma-, "don't fuck with me cause i'll fuck you"-attityd? Som när studenterna ger varandra tipset att tänka sig publiken naken när de skall hålla muntliga redovisningar? Eller handlar det verkligen om sug i blicken, plutande läppar och förföriska vinklar?

Jag har hittills inte sett en enda bild på dig där du ser dum ut. Men det kanske är för att jag läste dig först så för mig är du smart hur du än ser ut.

Anonym sa...

Relaterat: Jag klickade på "visa hela min profil", i hopp om att jag skulle få se en bild av "hela" Isobel, kanske i bikini och i profil... Men det fick man ju inte. Besviken.

Anonym sa...

Det här är humor

Björn sa...

anon 7.34: Kan inte annat än hålla med - galghumor kanske? Tråden kring Lisas bylinefoto ger en parodiskt sann bild av var krönikeposerandet befinner sig idag.