onsdag, november 23, 2005

Obegriplig PR eller bara total förvirring

Häromdagen fick jag ett fint svart kuvert i brevlådan. Tjockt papper, handskriven adress. Jag öppnade det förstås före alla räkningar och tråkiga bankpapper.

Inuti låg ett vikt kort i likadant fint tjockt svart papper. Å, det måste vara en rolig inbjudan, tänkte jag förväntansfullt och öppnade kortet. Det var tomt.

Jag menar alltå helt tomt. Det stod ingenting. Jag tittade i kuvertet igen för att se om något trillat ur. Nej. Tomt där också.

Min första tanke var att det skett ett misstag. Den som ville bjuda in mig till någon tjusig fest hade glömt att skriva något i själva inbjudan. Onekligen bittert i såfall.

Sedan slog det mig. Det kan vara ett PR-trick. Som den där gången, om ni minns det, när Bindefeldt lyckades skrämma upp hela Stockholms B-kändiselit med ett kuvert fullt med sand mitt i värsta anthrax-hysterin. Vi fick förresten kuvert med potatismjöl i till tidningen också. De var i och för sig förmodligen inte premiärinbjudningar.

Om det är ett trick väntar jag på fortsättningen. Då måste det väl komma ett till kuvert med förklaringen. För det kan väl inte vara så att jag förväntas begripa att "aha, ett svart tomt kuvert betyder att färgfabriken har en ny utställning" eller nåt. Färgfabriken var bara ett exempel. De har förresten en ny utställning också, men den blev jag inbjuden till via mail. Jag gillar gammeldags begriplig kommunikation. Bokstäver formade till ord på papper eller i elektronisk form. Telefon går förrsten också bra. Tomma papper går mindre bra.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Säkert skrivet med osynligt bläck... Lägg inbjudan i ugnen vet jag:)

Anonym sa...

Sysdsvenskan hade inne en annons för ett par år sedan som publicerades flera gånger, med fejkade börslistor där namnen på bolagen var sådant som fanocksa.com, Det går åt helvete AB och annat skumt. Helsida i stort spreadformat och inga loggor, ingen avsändare, ingenting. När man vände uppslag fanns det på nästa högersida en (betydligt mindre) annons där tidningen själv påpekade hur mycket genomslag man får med en helsidesannons.
Här snackar vi avancerad semiotik, men mest punch fick kanske reklambyrån. Konovalenko, vars namn stod där, knappt läsbart i marginalen

Anonym sa...

Inbjudningar är det nya svarta ;)

Anonym sa...

Låter exakt som en inbjudan jag fick till en presslunch från Garnier/L'Oréal häromdan? Det svarta vikta kortet innehöll en tunn, flimsig grön lapp med plats och tid. Adressen var skriven med silverpenna.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Aha, Anna, då är det nog samma. men i mitt fanns ingen liten lapp med. var det nåt intressant?

Anonym sa...

Ett panelsamtal med efterföljande lunch och Susanne Ljung som moderator (gud vad jag är trött på det ordet) om en stor skönhetsundersökning som Garnier gjort. På bratsens nya favoritställe The White Room nästa torsdag. Vill du följa med så kan jag kanske OSA dig också?

Anonym sa...

Första gången jag stötte på ordet moderator var i Carl-Henning Wijkmarks taggade satir "Den moderna döden" - det första ordet i hela texten. OOckså trött på det.

Anonym sa...

Jag är rätt säker på att det är den Garnier-inbjudan - jag har aldrig fått nån sån inbjudan för i hela mitt liv - så jag tänker gå! :)

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Då vill jag också gå. Kan du anmäla mig?