tisdag, mars 20, 2007

Okej, tillbaka till gå (var god passera fängelse på vägen)

Det var väl det jag visste. Att ha Thomas Bodström som bräckligt värn för det fria samhället var lite väl bräckligt. Nu är bollen alltså tillbaka hos de verkliga liberaler som hotats med statsministeravgång och allmänna interna repressioner om de inte är med och röstar igenom det avskaffande av den personliga integriteten som Reinfeldt och Odenberg tagit med sig in ett nu helt kringmålat hörn.

Ett tjugotal moderata riksdagsledamöter ska ha uttryckt starkt missnöje mot signalspaningsförslaget. Tydligast bland dem har Henrik von Sydow varit, som förstås vet att han inte kan rösta för det här förslaget om han ska ha kvar någon som helst trovärdighet hos alla sina personröstare. Frågan är dock på intet sätt en skiljelinje mellan gamla och nya moderater. Moderaterna har tvärtom en lång partihistoria av sund skepsis mot staten och känner traditionellt inte alls den oerhörda tilltro till godheten i dess maktapparat som Odenbergs förslag förutsätter. Det senare kan förstås bero på det långa socialdemokratiska maktinnehavet, men oavsett anledning har rättsstaten och stabila rättsliga institutioner till skydd för den enskilde alltid varit viktigt för svenska moderater. Därför ser man lika stor misstro till FRA-förslaget hos gamla bunkermän som Mats Johansson som hos yngre liberaler. Att Reinfeldt alls hotade med sin avgång beror förstås på just detta. Han vet att han inte har partiet med sig. Nu är det upp till bevis för både Reinfeldt och riksdagsgruppen.

Samma sak gäller hos både folkpartiet och centern. Hur kommer liberaler som Fredrik Malm, Birgitta Ohlsson, Fredrik Federley, Annie Johansson, Johan Linander nu ställa sig till den socialdemokratiska tvärvändningen? Kommer de våga stå upp för sina värderingar och kräva att riksdagen åtminstone inväntar integritetsskyddskommitténs förslag innan man avskaffar den elektroniska integriteten? Eller kommer ni spotta era väljare i ansiktet. Det borde vara ett lätt val, men det klart att har man en så politiskt omogen statsminister att han hotar med kabinettsfråga efter ett halvår vid makten blir det klurigare. Det var fan inte det här jag röstade på.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Skyll dig själv. Du borde röstat på Piratpartiet, eller inte alls.

Vilsepolisen sa...

Jag gav en personröst till en av dem Du nämner, just för att det skulle finnas några verkliga liberaler att hoppas på just nu. Jag mailar min riksdagsman och frågar om hon tänker spotta, vad tror du om det?

Magnus Persson sa...

Johan Linander kommer inte att rösta alls, han är pappaledig. Om jag navigerat rätt på rilsdagens hemsida så ersätts han just nu av Mildred Thulin

Anonym sa...

Men är det inte just en skiljelinje mellan gamla och nya moderater du beskriver?
Varken de gamla bunkermännen eller de nya liberalerna, eller för den delen några konservativa rättsstatsanhängare är ju särskilt välintegrerade i de nya moderaterna.
Reinfeldt och Borg har en instrumentell syn på politikens roll, de vill gärna styra människor att göra det bästa. Och uppenbarligen övervaka dem.

/Pidda

Anonym sa...

Men enligt riksdagens hemsida sitter Mildred bara som ersättare till 13 maj. FRA-frågan kommer tidigast upp i utskottet 29 maj.

Vilsepolisen sa...

HOn tänker inte spotta.

Anonym sa...

Vi var några som flaggade för att det där med Alliansen kanske inte var en sådär jättebra idé...

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Som sagt, Thomas Bodström är inte direkt någon att hålla i handen om man är för personlig integritet heller. Och jag hade nog egentligen väntat mig något ännu värre, med johan Pehrson som justitieminister, men jag hoppas innerligt att mina egna favoritkandidater vågar stå pall. Det känns mycket skönt att Birgitta eller Annie enligt Vilsepolisen verkar göra det i alla fall.

Bolivar sa...

Isobel: Det som oroar mig lite med sättet du resonerar kring politik är (och det är väl egentligen helt logiskt) den enorma tilltro du sätter till individerna, snarare än till de olika politiska partierna. Jag undrar om det är medvetet så att du försöker bygga stjärnor på samma sätt som i nöjesbranschen och för all del bland journalister, eller om det bara råkar bli så? Hur som helst är det obehagligt och inte alls en utveckling jag tror kommer göra någon gladare.

Och du har alldeles rätt i att Thomas Bodström har en väldigt märklig syn på säkerhet och integritet.

Anonym sa...

Jag hoppas verkligen att de som inte gillar det här förslaget röstar därefter och inte ryggar tillbaka pga Reinfeldts hot om avgång. Att få ett nej till det här förslaget är betydligt viktigare än att ha kvar Reinfeldt. Detta säger jag som någon som sett fram emot en borgerlig i regering 12 år och är mycket medveten om vad Reinfeldts avgång skulle ha för effekt på regeringens och Alliansens trovärdighet.