onsdag, mars 14, 2007

Cry me a river

Fånigaste texten i dag.

13 kommentarer:

Ann sa...

hej isobel! vi är två studenter på journalistprogrammet i Göteborg som skulle vilja maila dig några frågor helt kort till en skoluppgift, men vi hittar inte din mailadress. hör gärna av dig!

//Ann och Hanna
ann.edliden@gmail.com

Ali Esbati sa...

:-D

Robert Cumming sa...

Motgift: Qatten om bögar. Kan säkert också hamna i kategorin "Allt handlar om mig", men lite variation i uttrycken finns det allt.

Anonym sa...

Draget av självömkan är ju pyrt och småfånigt, ungefär som i Ronnies färska bok (fast xZanyar skriver bättre) men Z rör vid frågor som ofta blir nertystade: medan feminister ofta verbalt räcker ut handen, hojtar att man vill ha in grabbarna, så stöter de samtidigt ut de män som vill med andra armbågen. Sure, det finns en omvänd sexism och ett behov av att trycka ner just de män som vågar slå ifrån sig några av de manliga klyschorna inom breda skikt av feminismen. Så var det på 70-talet och så är det idag.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Staffan sa...

Jag vet inte riktigt vad jag vill säga, och då kan ju en bra utgångspunkt vara att ge fan i att skriva en kommentar. Men. Jag såg Zanyar på tv imorse och... Jag vet inte.... Jag har hatat Gringo sen dag ett. Men... Det finns någon slags, vad ska man kalla det, "utvecklingspotential" i killen. Han famlar och gör sig löjlig och så vidare och så vidare. Men ändå? Skymtar det inte något där?
Jag älskar er 80-talister.

mvh Staffan

Anonym sa...

Isobel. Du gör det för enkelt för dig genom att bara avfärda Adamis text som fånig, och genom att i rubriken antyda att han är en grinolle. Möt texten i sak: det finns många män som känner likadant.

För har han inte en poäng? Det måste väl vara ett problem att (och inte om ) feminismens förkämpar utesluter feministiska män? Alla män har inte läst Butler, visst, men det förakt man visar inför detta gör ju att man isolerar sig och förstärker redan existerande föreställningar om rabiata feminister. Och på så sätt lyssnar även andra mindre feministiskt orienterade/medvetna män ännu mindre.

Om du inte kan/vill/orkar möta texten i sak även om du inte håller med bör du inte ta den lata utvägen och i korta ordalag döma ut den.

Unknown sa...

Har också alltid hatat Gringo, Zanyar Adami är åtminstone blatte, tillskillnad från unge herr Beskow som tror att han är 50 år, somalisk kvinna som nyligen anlänt till Sverige. Var är Debra Dickerson när man behöver henne?

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag gillar Zanyar i allmänhet, men den här texten är verkligen just fånig. Och jag förstår verkligen inte varför man inte bara kan säga det utan att skriva en essä om saken. Jag är hemskt ledsen, men jag har helt enkelt inte alltid tid att göra det, vare sig om texter jag gillar eller ogillar.

Det är dock en allmän invändning bland bloggkommentarer som jag faktiskt finner rätt irriterande. Det här är en blogg, inte en akademisk tidskrift. Jag hänvisar rätt ofta till saker andra människor skrivit utan att gå in i detalj på varför. Och jag kommer fortsätta göra det.

Anonym sa...

Det är väl inte alla feminister som har läst Judith Butler heller, värre är att killar som ger sig in på feministiskt territorium (och som satsar av sig själva snarare än att bara stå i en talarstol och vifta med handen) ofta avkrävs, mer elle mindre tydligt, att de måste ge upp rätten att själva välja vad som håller, vilka argument som funkar, vad som är vettigt och intressant att driva. Det får bara kvinnor välja; detta får bara diskuteras av kvinnor, män är a priori uteslutna och misstänkta för att vara "velourklädda vargar", "rosa grisar" eller annat trevligt, löst folk som sticker förr eller senare (hlörde jag någon säga "självuppfyllande profetia"?) Män som omefmanra feministiskt tankegods måste ofta nog svälja hela bullen i ett drag: kraven på underkastelse under parollerna är så höga att de stöter bort de flesta - och jepp, de arma killar som gör så blir därmed också gravt osexiga inför sina medsystrar (samma fenomen finns, utan någon direkt feministisk nischning, när män väljer att jobba som sjuksköterskor eller förskollärare).

Katrine hade en text på sin blogg (kkielos.blogspot.com, numera avslutad) för snart ett år sedan som räknade upp sex typer av 'feministiska' män som bör kastas ut genom dörren.med fötterna före (därför att de såg sig som feminister, men inte odelat ville låta *andra* skriva lagboken om feminismen åt sig.. Kontentan av den drapan var, om man försökte se den som ett statement (vilket den ju inte var, den var ett halvgånget skämt) att de enda män som duger i spelet var de som dels höll med K.s egen vinkling på feminismen, dels var tillräckligt sexiga för att passa in i gänget.
Tjena moss - men just så ritar verkligheten upp sig ibland.. De enda män som tycks ha handlingsfrihet och litet utrymme kvar om de går in oskyddade i en feministisk diskussion, och *vill* vara med, är de som redan är ihop med en av tjejerna i gänget och därmed kan rida in på hennes höga svansföring.

Anonym sa...

Den är inte bara fånig. Den är direkt obehaglig.
Tack för tipset

Anonym sa...

Jeg må innrømme at når jeg leste mannens innlegg så tenkte jeg: Å du er så søt når du er sint.

Det var vel ikke helt *femanistisk* men det driter jeg i.

Anonym sa...

Du får vara hur mycket "blogg" och slarvigt oakademisk i dina inlägg du vill, men att du avfärdar texten som "fånigaste texten idag" blir meningslöst så länge du inte förklarar varför. Jag förstår honom och håller med. "Fånigaste kommentaren idag" kanske?