måndag, mars 26, 2007

Förlåt mig, komplett med tips som avledande manöver

Jag vet att jag inte skrivit särskilt intressanta saker här på ett tag. Jag vet att jag mest bara tipsar om texter som jag själv eller andra skrivit någon annanstans och där lagt ner långt mycket mer ansträngning än vad jag själv haft ork eller möjlighet att göra här. Jag ber om ursäkt för det. Det finns massor av skäl, tidsbrist, orkeslöshet, krasslighet, mot- och medgångar som gör det vanliga livet viktigare än beskrivningen av detsamma.

Jag kommer igen. Jag lovar. Läs så länge Natalias briljanta text från Gräv 07. (Parentetiskt sitter jag också klistrad framför Persson i rutan och begriper ingenting av alla kinkiga kritiker. I kväll är sista avsnittet. Jag vill köpa dvd-boxen med drivor av bortklippt extramaterial. SVT måste ordna det.)

Läs också Karin Thunbergs intervju med Maria Sveland från i söndags. Thunberg är Sveriges bästa intervjuare, men just den här texten är inte präglad så mycket av det som av Svelands berättigade ilska. "Om män nu påstår att de älskar oss, hur kommer det sig då att de fortsätter förtrycka oss rent privat? Varför anstränger de sig inte mer?" Det kan man verkligen fråga sig. Svelands Bitterfittan är inte stor konst rent litterärt, men den borde ändå läsas av alla som förtvivlat undrat just det där. Som undrat om varför småbarnspappor fortfarande är den grupp som arbetar allra mest, om varför det anses gnälligt att kräva att rättvisa i en parrelation faktiskt ska innebära att man har lika mycket fritid var, varför fortfarande 2007 är en man som tar ut tre-fyra månaders pappaledighet en feministisk hjälte medan kvinnor skulle anses sinnessjuka om de inte var hemma längre än så. Det måste fan gå snabbare än så här.

13 kommentarer:

Ali Esbati sa...

Jag tror faktiskt att en DVD är planerad.

Anonym sa...

ja det kommer en box och framförallt kommer en bok med ALLA intervjuerna uncut tror att det är på Norstedts.

och ja Natalia har så rätt (dessutom är Figge förskräckligt gullig, är han inte?)

Björn sa...

Har också svårt att förstå kritiken.

Programserien visar på ett skrämmande tydligt sätt hur Persson har fungerat. Allt handlar helt enkelt om honom. L'etat c'est moi, slicka uppåt, sparka neråt osv.

Fichtelius visar att ger man en bra karl ett tillräckligt långt rep så hänger han sig själv. Och uppenbarligen har han gett Persson så mycket rep Persson velat.

Sen kan man inte annat än häpna över Perssons totala avsaknad av omdöme. Har nog aldrig sett någon förstöra sitt eftermäle så effektivt...

Jessica sa...

Om du skrev dagens ledare om BO så är allt förlåtet. Även om du inte skrev ledaren så är allt förlåtet för den var på pricken.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Hurra för DVD! Nej, det var inte jag som skrev om BO utan fantastiska Ann-Charlotte Marteus.

Patrik sa...

lever jag i en värld som inte har kontakt med verkligheten? jag har rätt många både manliga kompisar och kollegor som tagit ut bra mycket mer än fyra månader i föräldraledighet, kvinnliga dito som tagit ut mindre än ett år, samt par som tagit ut hälften var

ordförande persson är stor underhållning och utmärkt tv

Anonym sa...

Tyvärr lär man ju inte få något kommentarspår av Göran Persson på dvd:n, å andra isdan skriver han väl memoarer så småningom och även Lars Danielsson har ju utlovat en bok. Margot kommer nog med något slags menmoarer också så småningom; själv är jag nyfiken på Chiracs reminiscenser.

Anonym sa...

Skulle vara en höjdare med ett kommentarsspår med en panel, t.ex. Bildt, Pagrotsky och Måna.

Det gnälliga är inte att kräva rättvisa i en parrelation, det gnälliga är att bara gnälla och inte ta konsekvenserna och lämna orättvisan om den inte åtgärdas.

Det märkliga är att så många väljer att leva liv de inte gillar, med lata män och gnälliga kvinnor - eller tvärtom. 2007 är det ju vare sig direkt svårt eller tabu att lämna en relation och gå vidare. Eller är det kanske det?

En annan intressant fråga är om det kanske inte är just det bra relationer handlar om, att acceptera att inte allt blir som man själv vill, men är tillräckligt bra ändå. Trist, visst, men grått är faktiskt en färg som är lätt att leva med...

Anonym sa...

Apropå Sveland, om jag får säga det själv, och försök stoppa mig:

http://sydsvenskan.se/samtidigt/article222981.ece

/Andreas E

Anonym sa...

Fan vad trist det är att inte ha fler avsnitt att se fram emot!

/Sam

Anonym sa...

Och säga vad man vill om Persson - men feg är han inte. Något de allra flesta politiker är, enligt mig.

/Sam

Anonym sa...

Perssonserien är fantastisk. Dessutom är jag inte så säker på att Persson förstör sitt eftermäle. Nu är folk upprörda över att han äntligen säger vad han tyckt hela tiden, men ge det några år, sedan kommer folk och sitta och säga: "Det var bättre förr, Persson var i alla fall en riktig politiker och när han väl klev av tronen berättade han vad han tyckte och hycklade inte längre."

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Leffe,
varför är det i såfall så att det alltid är den gnälliga kvinnan som ska anpassa sig för att nå den där kompromissen och inte den late mannen? För det är ju så, det visar alla undersökningar, att kompromisser i heteroförhållanden betyder att kvinnan ger efter för sina önskningar och gör mer/accepterar att han inte vill tala om känslor/accepterar att hans fritidsintressen ses som viktigare än hennes osv.