måndag, september 25, 2006

Nytt år, ny höst.


Jag gick förstås till doktorn. Sin mamma ska man inte bråka med i onödan. Särskilt inte med min mamma. Jag fick andas i olika maskiner och ta blodprov i fingret och han konstaterade att jag inte hade tuberkolos (farväl drömmar om tjusiga kurtisan-dödsrosslingar) men väl virusorsakad bronkit och lätt nedsatt andningsfunktion.

Det är förfärligt jobbigt att ha lätt nedsatt andningsfunktion. I övrigt gör det inte så mycket att ha bronkit. Man får oerhört mycket mer sympati när man berättar om det dessutom, än om det bara hade varit en simpel förkylning.

Nere på Mellqvist väckte mitt tillstånd exempelvis stor bestörtning. Jag tog uppståndelsen med jämnmod och önskade i stället Gabriel gott nytt år i efterskott.

Sen kokade jag äppelmos med lingon. Snart ska jag göra honungskaka med mandel och granatäpple. Det kan bli en riktigt bra höst det här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äppel- och blåbärskakan var ju helt fantastisk! Bakade den igår. Hade aldrig själv kommit på att blanda äpplen och blåbär men det blev ju hur gott som helst. Har f ö bakat både fruktkakan och den där mandel och citronkakan du tipsat om. Dina recept är BÄST.
Krya på dig!

nb sa...

honungskakan låter helt klart to die for: det är nästan så illa att jag skulle äta kladdkaka om ngn slängde granatäpple på den.

& så klart: krya på dig!