fredag, september 15, 2006

A few good men

Det finns politiker som är idioter. Det finns politiker som tycker saker som liknar mina egna åsikter men som jag ändå helst håller mig långt långt borta ifrån. Det finns politiker som tycker helt vrickade saker men som ändå är trevliga. Det finns Bosse Ringholm.

Sen finns det också politiker som tycker kloka och intressanta saker och samtidigt är kloka, intressanta och trevliga personer. Bra människor, bra politiker, helt enkelt. De senare finns i alla partier. Om ni tänkt att gå och rösta på söndag kommer här min lista över några av dem jag tycker att ni ska överväga att lägga er röst på. Självklart är urvalet gjort utifrån en grundläggande uppfattning om människans frihet som politikens viktigaste mål.

Birgitta Ohlsson, Folkpartiet

Zaida Catalán, Miljöpartiet

Fredrick Federley, Centerpartiet

Henrik von Sydow, Moderaterna

Tasso Stafilidis, Vänsterpartiet

Som jag sa finns det bra människor i alla partier. Att jag varken nämner någon kristdemokrat eller socialdemokrat bekräftar emellertid resultaten i de där partitesten där de två partierna alltid blir de jag har minst gemensamt med. Jag kom helt enkelt inte på några riksdagsledamoter från de partierna som jag ärligt kunde rekommendera. Om ni har några bra förslag lämna dem gärna i kommentarsfältet. Självklart kan jag också nämna fler bra personer ur de här fem partierna, Karin Svensson-Smith i miljöpartiet, Fredrik Malm i folkpartiet m fl. Men det här är mina favoriter, mina endorsements, som det så tjusigt heter. Rösta på dem.

7 kommentarer:

Eric Goesta Rosén sa...

Vilket bra inlägg, så icke-fientligt i dessa skälvande dagar (jag vet, jag är kanske fientligare än de flesta just nu).

Mitt förslag är i så fall Camilla Sköld Jansson som i alla fall jag alltid gillat mer än jag gillar Ohly. Hon är jävligt jordnära och krass, i alla fall det jag sett av henne, och borde beredas mer plats på scenen. Men hon är ganska far left, vilket så klart sticker i många ögon.

Anonym sa...

Har du börjat blogga igen? Välkommen tillbaka.

Anders Eriksson sa...

Jag, som vänsterpartist, håller med Goesta. Men, å andra sidan, förstår jag också varför inte liberaler gillar Camilla.

Alex sa...

Birgitta Ohlsson får min röst.

Jan sa...

Jag tycker Hillevi Larsson verkar vettig bland alla betongsossar.

Anonym sa...

Fredrick Federley jämställde nyligen Fi och sverigedemokraterna med att säga "de är lika galna, men på olika sätt". Inte speciellt klokt

Anonym sa...

Förutom Federley, som skänker pengar till Israels armés rekreationsdetalj etc, så är det väl en bra lista. Se också min analys av valet: http://nestroy.wordpress.com/2006/09/17/win-win-valanalys/