tisdag, december 20, 2005

"Vill jag ha action ser jag Fred Astaire"

"På min bioduk vill jag ha vårdad klädsel, vårdad dialog, en trevlig stråkkvartett eller cha-cha i soundtracket samt många middagsscener. Vill jag se action ser jag Fred Astaire."

Kjell Häglund ser om Whit Stillmans underbara jul&klass&intelodrama Metropolitan och konfronteras samtidigt med sitt gamla jag från den där vintern 1990.

Jag har förstås inte sett den på bio som Kjell. Jag var lite för liten för 15 år sen, plus att jag bodde på landet där de enda filmer som gick på bio var med Bruce Willis eller Harrison Ford. Ett gammalt raspigt videoband var det. Kopierat tror jag, för det var skrivet på en sån där klisterlapp för hand. "Walt Stillman Metropolitan". Jag kan knappt vänta till den 14 februari. Snacka om Valentine.

6 kommentarer:

Anonym sa...

oh yeay! jag rekommenderade just filmen till en massa vänner härom veckan- och trodde, dum som jag var, att den var lätt tillgänglig på dvd. tji fick jag. fast nu så...

Anonym sa...

oj. jag vet inte riktigt om det är bra för min plånbok - men jag blev väldigt sugen på följande lista också:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/guides/guide-display/-/EJRD8BJ5I0J/qid=1135078126/sr=18-1/ref=sr_18_1/002-5212208-4804059

Anonym sa...

har inte amazon fel dvd-format för oss schweden?

Anonym sa...

Metropolitan är ju så bra. Jag såg den 1990 när jag låg i lumpen. Snacka om kontrast.

Och Carolyn Farina som Audrey var ju så snygg :-). Hon dyker förresten upp i Last Days of Disco som framgångsrik inneperson.

Och vem vill inte se ut som Chris Eigeman?

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Audrey var underbar. Och Charlie. Och Tom var underbart förskräcklig. Det är verkligen intressant att ingen av dem gjort något större sedan.

Jag brukar köpa amerikanska dvd-filmer hela tiden, men om man har en gammal spelare kanske sånt med kodning fortfarande spelar roll.

Urologen sa...

Jag vet inte hur många gånger jag har nämnt/pushat för/hyllat Whit, men det kan definitivt göras igen.