söndag, december 25, 2005

Alltså, ni missförstod mig lite

Jag sa att jag tänkte säga hejdå. Tror ni inte att jag kan mina verbformer? Det var alltså inte adieu, snarare au revoir. Snarare en förvarning om att ni inte behöver läsa på ett tag. Verkstan kommer inte att vara något särskilt trivsam plats.

Självklart rörs jag ändå av era omsorger. Och herregud som de kommer att behövas. Kärlek, om jag nänns kalla det så, från okända är det som krävs för att jag alls ska kunna stå upprätt. Kärlek och sprit, that is. Kärlek från dem jag känner i verkliga livet är också uppskattat, förstås. I den utsträckning som folk står ut med mig.

Imorse var jag på julotta i den underbart vackert restaurerade Allhelgonakyrkan i Lund. De andra tindrade mot krubban i koret och sjönd med spröda röster om hur de prisade herren och så vidare. Själv satt jag där, till bredden fylld av ångande ilska. Varför förväntar du dig att jag ska glädjas åt din unge när du dödar mina? Vad har jag att vara tacksam för, din lömske lynnige jävel?

Jag har aldrig påstått att jag var balanserad.

8 kommentarer:

kommerhem sa...

Gud var alltid frånvarande när jag var närvarande och närvarande när jag var frånvarande. En dag gav jag upp. Sedan dess är jag inte lyckligare, men jag slipper att, som tidigare, vara så förbittrat blasfemisk. Agapekärleken finns men källan är inte gudomlig.

deeped sa...

Själv tycker jag det var en oerhört sund ilska. Man får vara förbannad. Skäms inte.

Anonym sa...

Sprit kan få mig att stå lite längre, kan få mig att sträcka mig - sträcka mig högre och högre. Givetvis tvingas jag till sist att falla, men ack vilket fall, vilket vackert fall.

nb sa...

Det vore obalanserat att inte känna så.

Anonym sa...

Jag är glad att du är tillbaka. De tre dagarnas uppehåll kändes väldigt långt.
Det finns en sak som ger bättre tröst en sprit, och det är att shoppa. Så satsa på att fynda på mellandagsrean.

Anonym sa...

Balans?
Vad är det för skit?
Människan ska inte vara någonting utan obalans och ett jävla humör.

God fortsättning och tron på ett jävligt bra 2006 till dig!

Anonym sa...

Isobel, du är bäst och din blogg är bäst i världen. För att travestera Jay Leno, av alla människor: "You could quote Bevis and Butthead and I would be impressed". Skriv vad du vill. Sluta aldrig.
/m

Maja sa...

Jag gillar dina texter.