söndag, december 18, 2005

Mindre än en vecka kvar...

Julklappstipsen fortsätter. För alla er som inte köpt det ni ska ännu. Eller för den som vill hitta en klapp att lägga i sin egen strumpa.

Magnus Linton: Americanos
Jag har skrivit om Magnus strålande latinamerika-reportage förut. Det bästa som skrivits på svenska om latinamerika på senare i år i konkurrens med Nathan Shachars Till Jaguarernas land. Om ni får tag på den borde ni förresten ge bort den också till nån.

Thomas Mann: Buddenbrooks. Här snackar vi borgerlighet. Den gammeldags sorten. Inga kaffemarkörer.

Joan Didion: Play it as it lays. Finns nyutgiven som Lagt kort på svenska, men för stilistikens skull rekommenderar jag att köpa den i orginalspråk.

Sigge Eklund: Det är 1988 och har just börjat snöa. Ok, jag känner Sigge och unnar honom alla försäljningsintäkter i världen. Men när jag läste den här i försomras kände jag honom inte alls. Och skildringen av en familj och dess komplicerade, sårande, helande relationer är fantastisk.

1 kommentar:

Jonas Bergroth sa...

Jag kanske får ta mig an Linton eftersom det tycks dröja så förtvivlat länge innan vi får en ny essäsamling från Nathan Shachar.