onsdag, december 28, 2005

Tvättstugemysteriet

Tvättstugan är en central plats i modern svensk mytologi. I hela den eländiga Knutby-historien var det återkommande snuskandet i just tvättstugan extra väl konstruerat för en bra löpsedel. Allt blir ett bättre löp om det händer i en tvättstuga. Mord, sex, bråk, olyckor, oväder. Familjefar insnöad i tvättstuga. Inget har hänt, ändå spetsar vi öronen. Tvättstugan är i skärningspunkten mellan moderniteten och historien, intimt förknippad med trista hushållssysslor, ändå avskild från hemmet. Den gemensamma tvättstugan erbjuder dessutom både möjliga konflikter och kontakter. Lite lite farlig och spännande alltså, samtidigt som vi alla tvingar oss dit i regelbundna intervaller, uttråkade till döds av gradtal och strumpsortering.

Ja, de flesta besöker den i alla fall. Själv har jag inte tvättat sedan våren 1998. Om drygt två år ska jag vederbörligt fira mitt tvättlösa decennium. Vilken lycka! Vad jag sist svarade på de häpna frågorna om hur jag lyckats med det lämpar sig tyvärr inte på en familjetillvänd sida som denna, men det är icke dessto mindre sant. Eller förresten, kanske inte hela sanningen. Men jag hatar att tvätta. Om jag får leva resten av mitt liv utan att behöva tvätta kommer det att vara ett klart bättre liv än annars.

den här bloggen har de motsatt uppfattning. Mycket underligt.

Ps. Jo, jag har ryckt upp mig lite. Man kan inte vara hur jävla depressiv som helst i längden. Men det kommer tillbaka, var så säkra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Notisen om mordet i Vislanda häromdagen, där "polisen inte kan säga om det är en man ler en kvinna förrän efter att rättsläkarna tittat på liket" var också hårresande fascinerande. Särskilt som kroppen inte skulle ha några speciella synliga skador (det visade sig vara en typisk polisbluff).
Det var nog många som undrade om det rörde sig om ett mord på en transvestit, eller om någon slags ansiktsmålning; nu visade det sig att kroppen låg insvept i ett "emballage" som man inte ville bryta på platsen.

Anonym sa...

Apropå svensk tvättstugemytologi; man förstod ju inte riktigt HUR illa det stod till med Kikki Danielsson förrän man läste att hon drack vitt vin i tvättstugan!
Länken till tvättbloggen var fantastisk för övrigt.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

exakt. Kicki söp i tvättstugan. Mycket värre kan det inte bli. Allt blir mer dramatiskt där. Tyvärr kommer jag inte ihåg den senaste kvällis-sexundersökningen där folk tillfrågades om var de helst ville få till det, men tvättstugan var ett hett alternativ.

Anonym sa...

När lägenheten är kall så är det varmt i tvättstugan.. mer dramatik har vi inte i vår för närvarande.

Jag antar att du skickar bort tvätten? Det gjorde min man och jag en massa år. Inte för att vi var rika, men man gjorde så helt enkelt. När vi skildes kom just tvättomaterna så då gick jag dit. Vilket kånkande! Men ingen plats för tvättmaskin i den gamla lägenheten, och i tvättstugan fanns bara - ett kokkar!