fredag, december 02, 2005

Det är i rökrutan det händer (varning för Viggo-ishism)

Min recension av Fokus finns i Expressen. En eventuellt belysande anekdot angående den är dock att jag i går eftermiddag ringde till Fokus redaktion för detaljerna kring tid och plats för releasekalasandet. De dirigerade mig till Dansens Hus. När jag efter kompletterande samtal till förvirrade kollegor så småningom anlände till det faktiska evenemanget på Dansens Museum kändes det som ett dåligt omen för en redaktion som så hårt går ut med att de ska kunna mer och bättre.

Nåja. Kvällen var roligare än tidningen i alla fall. Nej, just Fokus-partyt svängde inte nåt vidare, men med två tidningar i väskan gick jag lyckligtvis snabbt vidare till firma Linton/Ramqvist. Där hängde jag i vad som i kylan kändes som flera timmar på rökbalkongen med innehavaren av ett av kultursveriges allra snyggaste hår, Jessica Gedin, min gamla DN-kollega Hanne Kjöller och Eva Helmenius från elbolaget Kraft & Kultur. Den senare hade vråltjusiga Chanel-bågar och bredde entusiastiskt ut sina planer att skapa ett livsstilsföretag med: "Lite el, lite kultur..." "Lite naket" fyllde jag i. Det är alltid i rökrutorna det händer. Även om Hanne helt sant påpekade det intressanta att många av oss som en gång i tiden varit nyliberaler glatt förespråkar och nyttjar både alkohol och annat, men extremt sällan just cigaretter. Summan av lasterna eller nåt, antar jag. Erfarenheter utbyttes förresten också från Frihetsfrontens tidiga 90-talssvartklubb Tritnaha. Herregud, då var man inte gammal.

Marimba spelade skivor och Carlos ringde från Gringo-redaktionen där han drack vodka-drinkar och frågade om det var fest eller. Det var det ju, på nåt sätt och han lovade att skynda dit. Sen dök Mohammed och Jonas Khemiri upp och den enda alla kvinnorna då saknade var PM, som sagt att han skulle komma. Själv var jag tvungen att gå hem och föra över mina kladdiga anteckningar till datorn. Vad gör man inte för sina redaktörer.

1 kommentar:

nb sa...

Roligt att läsa om Fokus, har varit väldigt nyfiken (om än ej spec hoppfull) på den. Får väl ramla ned till Pressbyrån så småningom & inköpa.