lördag, september 22, 2007

Fingerlicking


När jag i går väntade på att the Wire skulle börja slötittade jag som så ofta på BBC Food. Bland högresta norska kockar som lagar renstek med vodka på stormköket bredvid en fjord och ladsiga grillande sydafrikaner med ena handen ständigt om halsen på en ölflaska visar de just nu den gamla Real Food-serien med Nigel Slater. Den har en tydlig 90-talsestetik från matteven pre Jamie/Nigella, men maten är sensationell på sitt slaterska opretentiösa vis.

Real Food, som är en kokbok alla matvänner borde äga, är uppbyggd kring Nigels favoritingredienser potatis, kyckling, korv, vitlök, bröd, ost, glass och choklad och innehåller både hans egna recept och bidrag från kollegor som Alastair Litte och Nigella. Jag vet inte om programmen är inspelade strax innan eller strax efter att How to Eat kom ut, men det var under alla omständigheter ett par år innan Nigella Bites och följaktligen på den tiden när Nigella-febern mest hade drabbat verkliga foodies och Vogue-läsare.

Tänk då den ljuva nostalgin när i går, precis när Nigel gjort smörgåsar med panettone och hyvlad mörk choklad, en otroligt ung och smal Nigella dök upp i rutan. Hon lagade en vegetarisk version på steak sandwich som jag själv gjort många gånger enligt något som måste vara hennes recept ursprungligen. Tag portabellasvampar, täck med rikligt med vitlöks- och örtsmör, kör i ugnen i ca 20 minuter, doppa brödet i smöret och lägg svampen mellan två skivor med lite dijonsenap. Mitt bland de njutningsfyllda läten som vi utstötte vid åsynen av smältande svampsmör rinnande nedför Nigellas haka sa han som satt bredvid mig: "Men hon är faktiskt ännu snyggare i dag."

Vad säger man? God bless. Och skicka smöret.

9 kommentarer:

Jessica sa...

Jag vill också ha BBC food :(.

Johan Ahlin sa...

Hon har en jäkligt skön attityd Nigella, kolla denna bild;

http://www.nigella.com/uploads/jpeg/asset_398_hl.jpg

Mårthen sa...

Jag blir bara hungrig av matprogram. BBC food måste vara nattöppna livsmedelsbutikers bästa vän.

Anonym sa...

Nigella är underbar! Annars ville jag säga: vilken fantastisk bok du skrivit. Tack!

Studiomannen sa...

Isobel!

BBC Food! Nu förlåter jag dig dina felaktiga ränder, min vän!

Daglig koll. Hugh Fearnley-Whittingstall (River Cottage) är i en klass för sig. Men jag gillar även Rachel från Irland och James Martins pillande med smält socker...

Nu rinner snålvattnet.

Studiomannen sa...

F´resten: är du på plats i Göteborg även under torsdag och fredag träffas åtskilliga bloggare. Det vore kul att ses.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag kommer på fredag. maila mig gärna om bloggträffar!

Studiomannen sa...

Mailet skickat! Lite sent kanske, hoppas att du är intresserad.

Mats sa...

Ett snarliknande recept.
Portabellasvamp som du fyller med pesto. Stek den tills den fått fin färg.
Skiva över lite mozzarella och gratinera tills osten fått lite färg.
njut.