måndag, september 03, 2007

Albert och Jacks!

Vassa Eggen startade i dag ett bageri/deli tvärs över gatan på Engelbrektsgatan 1. Det heter Albert och Jacks och säljer bland annat vanvettigt goda smörgåsar på surdegsbröd med serrano, manchego och kvittenmarmelad. Och briochelimpa. Och caesarsallad som jag visserligen inte smakade själv, men som i alla fall såg ut att innehålla de riktiga ingredienserna, dvs vacker romansallad, fint riven + hyvlad parmesan och små knapriga krutonger. Dressingen kan jag förstås inte bedöma enbart på utseende, men vi snackar liksom Vassa Eggen. Att personalen var förtjusande och verkligt engagerad i brödbak gjorde förstås besöket än mer lyckat. Och priserna låg inte över helt vanliga sunklunchhak i den delen av stan.

Fem brödkavlar av fem möjliga.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag borde verkligen börja bry mig om mat. Men varför känns det så lättviktigt och flyktigt? Mina bästa matupplevelser har varit när man ätit:

1) tunga köttgrytor och druckit köpiösa mängder rödvin, och

2) hamburgare, när man varit sjukt hungrig

Man kanske borde gifta sig och skaffa barn för att förstå tjusningen i matlagningens små finesser. Om man inte har annat att glädja sig åt i livet är det klart att man grottar ner sig i det som köket erbjuder.

För övrigt tycker jag att Icas chokladdoppade donuts är finfina grejor. Skulle t o m kunna steka dem i smör med ett par kycklingvingar och lite svarta bönor. Ya no.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Själv tycker jag att du borde skriva en artikel till gorumet eller dn söndag om malmös korvkiosker.

Anonym sa...

Men Malmö har ju knappt några korvkiosker. När jag gick in på 7-Eleven för att köpa en Big Bite såg kassörskan chockad ut över att jag tänkte äta gris.

Anonym sa...

Åh gud vilket bra tips, tack! Skall testa på torsdag men dregglar redan! (Tom jag börjar bli trött på 7-Elevens taco- alt. pestopizza vid det här laget...)

Anonym sa...

Jag köpte med mig bröd igår, och det var verkligen gott, men nog fan var det dyrt. Fyrtio kr för ett halvt bröd.

Det var dock prisvärt.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Jag syftade på mackorna när jag pratade om priset. För en knapp femtiolapp kan man till lunch antingen få den macka jag åt (serrano/manchego/kvitten) eller valfri sunkmacka på sandy's.

Förresten är jag otroligt trött på uppfattningen att 40 kronor för ett bröd är mycket (jag tror att jag vet vilket du köpte och även ett halvt bröd är ju gigantiskt).

Det är liksom det det kostar att sätta en surdeg och ha tillräckligt lång ligg- och jästid. Pågens luft- och sockerlimpor (eller gummiaktigt bake-offbröd) har fått oss att tro att bröd dels ska smaka intetsägande, dels vara jättebilligt.

Riktigt bröd är inte jättebilligt. Det enda sättet att göra det jättebilligt är att låta bli att betala den som bakar. (eller för all del, om man ska bli politisk, lägre skatter på arbete skulle också sänka priset en smula).

Men jag är glad att du tyckte att det var prisvärt.

Anonym sa...

Du menar väl fem brödkavlar av fem mjöliga... :)

/petimeter