söndag, februari 11, 2007

Den där ledaren

Jag snodde ihop en abortledare i alla fall.

9 kommentarer:

Jessica sa...

Den som har den förbannat dåliga smaken att använda abort och turism i samma mening, än mindre som ett ord ska påminna sig om att den där sociala turismen som de sa skulle bli konsekvensen av ett eu-utvidgande österut. Den besannades aldrig. Och så lär det knappast bli med det här heller.

Anonym sa...

Mycket bra ledare.

ninni sa...

Tack för att du orkar kämpa vidare med den här frågan!

Gunilla sa...

Glasklart och vasst – superbra. Meningen "70 000 människoliv är ett högt pris för att värna livet" säger allt (nästan).

johanna sa...

Jag instämmer helt och fullt, mycket bra skrivet!

Anonym sa...

Jag gillade speciellt mening om "männen som varit med och skapat dom oönskade barnen". Det är ju väldigt enkelt att skuldbelägga kvinnan för aborten men mannen är, förvånansvärt ofta, helt bortkopplade från ansvarsdebatten och skuldbeläggandet.

Tack!

Eric Goesta Rosén sa...

Du snodde ihop den med den äran dessutom. Väldigt bra tycker jag.

Jonas Bergroth sa...

Instämmer i hyllningskören. Bra text. E sade igår kväll att hur svårt som helst ur etisk syvinkel, men lättare att stödja i praktiken – alternativen är, som du argumenterar för, så illa.

Anonym sa...

Tack Isobel, för att du fortsätter skriva så klokt om aborter.

En reflektion apropå det där du skriver om "vidriga graviditetsolyckor".

Min egen erfarenhet är kanske så färsk att jag borde avstå från att dra några slutsatser. Men ändå: för en vecka sedan idag aborterade jag i v21 en mycket önskad flicka, vars hjärta slutat slå någon gång i v18. Det var vidrigt. Även fysiskt.

Och det har bara gjort mig mer övertygad om att den som genomgår något sådant frivilligt har mycket goda skäl. Eller rättare sagt, frivilligt är nog alltid fel ord. En sen abort är inget man väljer, det är något man tvingas till av olyckliga omständigheter (vilket framgår även av statistiken, men det är ju en sak att känna till den, en annan att förstå).