tisdag, februari 13, 2007

Dagens, veckans, eller kanske årets upptäckt!


Fryst grillad anka! Jag säger bara fryst grillad anka. Köpes i en benfri klump på valfri asiatisk livsmedelsaffär, kostar ca 80-100 kronor för 700-900 gram. Tina i kylen över natten, ta fram på kvällen, skiva upp, fräs snabbt i het oljad panna. Resultatet är det knaprigaste skinnet, det mest smältande köttet och den där fantastiska tröstande söttunga anksmaken som jag i min enfald trodde krävde långt större finansiell och tidsmässig investering. Kvack!

3 kommentarer:

Lisa sa...

Här finns serveringstips!

Anonym sa...

Wow! Har inte ens tänkt tanken på att kolla i de asiatiska butikerna efter fryst anka, än mindre grillad.

Här har jag gått omkring och surat över det höga priset på anka helt i onödan.

Tack Isobel!

Lagers tabberas sa...

Det är klart att den vildaste och godaste ankan är aväten i Peking för en del år sedan. Nyligen åt jag dock en minst lika god anka på en kineskrog i Laos.
De där frysa isklumparna är väl OK. Har inte provat att göra ankkonfit, men jag antar att jag knappas kan nå samma fullödiga resultat av urbenat kött.
Jag köper min anka, antingen fransk eller svensk i Hötorgshallen där jag har ett bra pris (köper nämligen ofta), styckar i ben/låt och bröst. Krås och skrov hackas och får smälta i lite vatten på låg värme i flöera timmar. Styckbitarna gnids med salt och får rimma i kyl i 24 timmar. Bitarna sköljs och torkas och packas i en stor vid kastrull, fettet från skrovkoket hälls över och så får ankan dra på låg värme i två-tre timmar eller tills det att köttet med lätthet släpper. Då öses de upp med hålslev och får rinna av. Före servering får de en avbränning i salamandern eller under grillelementet med öppen lucka. Serveras med pommes och md ankfettet som sås.
En annan variant är anknudelsoppa som i Thailand med små ankblodpuddingar - det är grejer det, men mer om det finns att läsa på min egen blogg.
Herrejösses vad det här blev långt!